آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۶
اجتماعی
۱۴

اخبار

تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش بنیان

رئیس سازمان غذا و دارو از تولید داروی بیماران اس ام ای (SMA) در یک شرکت دانش بنیان خبر داد. حیدر محمدی گفت: رئیس جمهور موضوع حمایت از بیماران SMA را در سال 1400 مطرح کردند به همین منظور تولید این دارو مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر، این دارو به میزان آزمایشگاهی تولید شده و اگر نتایج نهایی این دارو اثربخش باشد وارد مرحله تولید صنعتی می شود. طبق موارد اعلام شده این دارو تا پایان خردادماه وارد بازار می شود.وی با اشاره به ورود دو محموله این دارو برای پاسخگویی به نیاز بیماران عنوان کرد:پس از اینکه متخصصان سازمان غذا و دارو، طرح های اولیه این دارو را تایید نکردند نسبت به ورود 2 محموله دارو اقدام کردیم و بر اساس اولویت میان بیماران تقسیم شد. در حال حاضر، محموله دوم داروی این گروه از بیماران به صورت خوراکی و تزریقی وارد شده و در اختیار بیماران قرار گرفته است و امیدواریم تولید داخل این دارو هرچه زودتر به نتیجه موثر برسد.

بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به بیمه رایگان برای مادران غیرشاغل ساکن روستاها و عشایر، گفت: دولت سیزدهم در راستای اجرای ماده 21 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرح بیمه رایگان مادران را اجرایی کرد، به طوری که سهم حق بیمه مادران دارای سه فرزند از سوی دولت پرداخت می شود. بیت الله برقراری در خصوص نحوه ثبت نام هم گفت: در مرحله اول مادرانی که فرزند سوم و بیشتر آنها بعد از تاریخ یکم فروردین 1396 متولد شده باشد، می توانند با مراجعه به سایت صندوق به نشانی www.roostaa.ir و ورود به بخش ثبت نام مادران روستایی و عشایری غیرشاغل نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند، لازم به ذکر است، فرایند تکمیل ثبت نام متقاضیان مشمول این قانون پس از اخذ استعلام از سازمان ثبت احوال نهایی می شود.برقراری افزود: مشمولان این طرح تا پایان اردیبهشت فرصت دارند با مراجعه به 1600 کارگزاری در سراسر کشور یا سایت roostaa.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

آغاز پویش سلامت دهان و دندان

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از آغاز پویش سه روزه سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» خبر داد و گفت: این پویش از 17 تا 19 اردیبهشت است و در این مدت به ارائه آموزش سلامتی دهان و دندان در سراسر کشور خواهیم پرداخت. به گزارش وبدا، دکتر زهرا سیدمعلمی گفت: هدف اطلاع رسانی و آموزش درخصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. وی با بیان اینکه مصرف دخانیات از مهم ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری های شدید لثه و دیابت رابطه دوطرفه دارند و هرکدام از آنها می تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. دکتر سیدمعلمی اضافه کرد: در نظر داریم با حضور در مدارس و معاینات دهان و دندان بچه ها، به آنها آموزش دهیم و اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.