آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۳
بورس
۹

سرنوشت میراث نابغه سرمایه گذاری در دستان «گرگ آبل» قرار می گیرد

بازنشستگی غیر رسمی وارن بافت

محمدامین مکرمی
وارن بافت، مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی / AP

دنیای اقتصاد : بحث بازنشستگی و جانشینی سرمایه گذار افسانه ای، وارن بافت، مهم ترین موضوعی بود که در جلسه عمومی اخیر هلدینگ سرمایه گذاری «برکشایر هاتاوی» در اوماهای آمریکا مطرح شد. از نگاه سهامداران شرکت، معاونان «نابغه اوماها»، گرگ آبل و آجیت جین، مهم ترین تصمیم گیران هلدینگ در آینده خواهند بود، با این حال بافت در این نشست صراحتا اعلام کرد که رویکرد آبل به سرمایه گذاری به دیدگاه او نزدیک تر است.

براساس گزارش فایننشال تایمز، در اولین رویداد عمومی این هلدینگ عظیم پس از درگذشت چارلی مانگر (دست راست وارن بافت)، مدیرعامل شرکت برکشایر در مورد دوران پس از خود سخنرانی کرد و مسیر آینده را تا حدی مشخص کرد. به گفته این نابغه سرمایه گذاری، گرگ آبل (گزینه جانشینی بافت) باید تصمیم نهایی در مورد سرمایه گذاری های شرکت را بگیرد. او همچنین تاکید کرد که آبل باید حرف آخر درباره تملیک شرکت ها و ترکیب پرتفوی گسترده این هلدینگ چندرشته ای را بزند. در جلسه روز شنبه، بافت صریح ترین موضع خود در مورد نحوه تقسیم مسوولیت ها میان تیم اجرایی کوچکی که در آینده نه چندان دور هدایت غول سرمایه گذاری آمریکا را برعهده خواهد گرفت، مطرح و مسوولیت تخصیص صدها میلیارد دارایی را به آبل واگذار کرد. بافت تاکید کرد: «معتقدم که مسوولیت باید تماما به گرگ سپرده شود. قبلا طور دیگری فکر می کردم، اما اکنون فکر می کنم که مسوولیت (اصلی) باید برعهده مدیرعامل (آینده) باشد.»«نابغه اوماها» همچنین گفت: با وجود اینکه هیات مدیره در نهایت پس از مرگ او درباره سرنوشت شرکت تصمیم خواهد گرفت، اما در صورت اتخاذ تصمیمی برخلاف نظر بافت، «(روح) من باز خواهد گشت و آنها را تسخیر خواهد کرد.»

شکارهای بزرگ

سرمایه گذاران انتظار داشتند آبل هدایت شرکت های فرعی را برعهده بگیرد و مسوول «شکارهای بزرگ» شرکت اصلی شود. «شکارهای بزرگ» عنوانی است که بافت به تملیک های چندمیلیارد دلاری معروف خود داده است، اما اغلب سرمایه گذاران پیش بینی می کردند که مدیریت پرتفوی 336 میلیارد دلاری برکشایر به معاونان سرمایه گذاری شرکت واگذار شود و همچنین این معاونان نقش مهمی در نحوه سرمایه گذاری 189 میلیارد دلار نقدینگی شرکت داشته باشند. بافت گفت: «معتقدم که مدیرعامل باید کسی باشد که بتواند خرید کسب وکارها و خرید سهام را ارزیابی کند و همچنین زمانی که کسی تمایل به اقدام ندارد، توانایی انجام همه کارهای لازم را داشته باشد.» آبل قبلا نقش مهمی در برخی تملیک های بزرگ برکشایر ایفا کرده است. هنوز مشخص نیست که او شخصا پرتفوی سهم های عادی شرکت را مدیریت خواهد کرد یا قرار است به مدیران سرمایه گذاری اجازه دهد که معاملات را انجام داده و نتایج را مستقیما به او گزارش کنند. بافت در سال های اخیر بارها به هم نظری خود با آبل درباره نحوه تخصیص سرمایه اشاره کرده است. آبل کار خود را از یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ برکشایر آغاز کرد و سلسله مراتب پیشرفت را به سرعت طی کرد و اکنون به عنوان نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ، مسوول مدیریت تمام فعالیت های شرکت به جز امور مربوط به حوزه صنعت بیمه است.

ترسیم مسیر

مدیر ارشد سرمایه گذاری یکی از سهامداران حقوقی برکشایر، اظهارات بافت در مورد آبل را «بسیار مهم» توصیف می کند، زیرا این سخنان بخشی از مسیر پیش روی هلدینگ را ترسیم می کند. او می افزاید: مواضع جدید مدیرعامل سوالات جدیدی ایجاد می کند، از جمله اینکه رویکرد آبل به مدیریت سبد سهام شرکت چگونه خواهد بود؟ «تاکنون از گرگ در مورد سرمایه گذاری در سهام عادی شرکت ها چیز زیادی شنیده نشده است. کسب اطلاع در مورد نحوه ساماندهی این بخش از فعالیت هلدینگ، بخش مهمی از فرآیند گذار (به دوران پس از بافت) خواهد بود.» در مقایسه با سال های قبل، نقش آبل در نشست شنبه برجسته تر بود. این جلسه اولین نشست از زمان درگذشت چارلی مانگر، شریک قدیمی و نایب رئیس سابق برکشایر، در ماه نوامبر بود. بافت اعلام کرد که به دلیل مشکل صدا و بینایی اش، مسوولیت اداره بخش رسمی مراسم (رای گیری در مورد پیشنهادات سهامداران) را به آبل محول می کند. آبل در جلسه صبح و بعدازظهر کنار بافت بر روی صحنه نشسته بود، درحالی که نایب رئیس دیگر هلدینگ، آجیت جین، که مسوول سرمایه گذاری های شرکت در صنعت بیمه است، تنها برای حضور در جلسه صبح به بافت پیوست. از نگاه سرمایه گذاران، آبل کسب وکارهای بنیادی هلدینگ را اداره می کند و با مدیریت قوی خود حاشیه سود و درآمدزایی شرکت را بهبود بخشیده است؛ نکته ای که بافت نیز در جلسه روز شنبه مورد تمجید قرار داد. به گفته بافت؛ «اگر 20 فرزند دارید و خیلی ثروتمند هستید، مشاهده خواهید کرد که برخی از آنها (اشاره به آبل) برای تداوم موفقیت فعال و کوشا هستند و برخی نیز این گونه نیستند.»