آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۲
جامعه
۱۰

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد: ارتقای اعتبار صندوق بیماران خاص به 9 هزار میلیارد تومان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از اختصاص 9 هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق بیماران خاص در سال 1403 و تدوین بسته های جدید خدمتی برای بیماران صعب العلاج خبر داد.

به گزارش وبدا، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری روز بیماران خاص و صعب العلاج و روز تالاسمی که دیروز برگزار شد، گفت: اعتبار صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در سال تاسیس پنج هزار میلیارد تومان بود که سال گذشته به 7 هزار میلیارد تومان رسید و امسال در دومین سال تاسیس به 9 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

ناصحی با بیان این که خوشبختانه این صندوق طی دو سال گذشته ارتقا قوام یافته و پایدار شده است، افزود: رشد مناسب اعتبارات طی این دو سال نشان از همت دولت و وزارت بهداشت برای گسترش چتر حمایتی از بیماران خاص دارد و همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت و بیمه سلامت در یک سال و نیم گذشته موجب شده است که شاکله اصلی صندوق طراحی شده و شاهد تزریق منابع پایدار به آن در قالب بودجه عمومی کشور باشیم.

حمایت ویژه از 107 گروه بیماری خاص و صعب العلاج

وی ادامه داد: در حال حاضر این صندوق برای 107 گروه بیماری بسته خدماتی تدوین کرده و در سامانه ها قرار داده است و به تدریج درباره مابقی بیماری های خاص نیز بسته های خدمتی تدوین و از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد و در سامانه ها بارگذاری می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این که تاکنون بسته های خدمتی 53 بیماری خاص در سامانه بارگذاری شده است، گفت: امسال نیز بسته های خدمتی 11 بیماری جدید تدوین شده که بسته های خدمتی 6 بیماری آماده بارگذاری در سامانه است. قبل از قانون تشکیلات صندوق حمایت از بیماران خاص، فقط پنج بیماری خاص تحت پوشش بیمه سلامت ایران بود ولی با تشکیل این صندوق به تدریج مابقی بیماری های خاص به پوشش بیمه ای صندوق اضافه شد و بسته های غنی خدمتی تدوین شده و مرتب در حال بازبینی خدمات درمانی، تشخیصی، دارویی و توانبخشی به بیماران خاص هستیم.

ناصحی با اشاره به این که سیر تکاملی صندوق در حال انجام است، بیان داشت: بدیهی است که هنوز با سقف پوشش خدمتی و فعالیت صندوق فاصله داریم که با دربرگیری کامل بیماران خاص و خرید کامل خدمات دولتی و خصوصی این پوشش تکمیل می شود. برای رسیدن به نقطه تکامل صندوق حداقل سه برابر بودجه فعلی اعتبار لازم داریم تا بتوانیم بار بیماری ها را کم کرده و از بیماری های مهم مثل دیابت، قلبی و فشار خون پیشگیری کنیم.

بسته حمایت دندانپزشکی برای 10 بیماری خاص

وی در ادامه از تدوین بسته های خدمتی دندانپزشکی برای 10 بیماری خاص و بارگذاری آن روی سامانه خبر داد و گفت: این خدمات برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام اس، دیالیز، متابولیک، بال پروانه ای، انواع پیوندها، انواع سرطان ها، اختلالات روان و اوتیسم انجام خواهد شد. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این که سرشماره 1666 برای اطلاع مردم از بیماری های خاص و خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص است که مردم می توانند برای اطلاع از پوشش بیمه ای این صندوق برای بیماران خاص با آن تماس بگیرند، اظهار داشت: انسولین های تزریقی پرهزینه ترین و داروی متفورمین دیابتی ها پرتیراژترین داروی تحت پوشش صندوق است و بیماری های دیابت و فشارخون پرهزینه ترین بیماری های تحت پوشش هستند.

حمایت از بیماران خاص نقطه عطف خدمات دولت است

خبر دیگر اینکه، رئیس سازمان غذا و دارو، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج را نقطه عطف خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت خواند و درباره تامین داروهای بیماران تالاسمی توضیح داد.

سیدحیدر محمدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش های سازمان بیمه سلامت در کنار دیگر ارگان های حوزه سلامت در خدمات دهی به بیماران خاص و صعب العلاج از جمله بیماران مبتلا به تالاسمی اظهار داشت: تالاسمی یکی از مهم ترین بیماری های ژنتیکی است که در کشور ما نیز همانند سایر کشورهای دنیا شیوع دارد، این بیماری که در زمره بیماران خاص و صعب العلاج قرار گرفته 23 هزار مبتلا در ایران دارد و خوشبختانه کشورمان در زمینه دانش پزشکی درمان تالاسمی پیشگام بوده و عمر این بیماران با خدمات ارزشمند پزشکان طی سالیان گذشته افزایش یافته است. محمدی با اشاره به اینکه درمان این بیماری برای بسیاری از خانواده ها دارای هزینه های بسیار بالایی بوده و در برخی شرایط برای آنها امکان پذیر نیست، افزود: سازمان غذا و دارو در سال 1402 داروهای موردنیاز بیماران تالاسمی را نسبت به سال قبل به میزان قابل توجهی تامین کرد. وی با اشاره به چالش های داخلی و خارجی کشور در تامین داروها، گفت: تلاش های سازمان غذا و دارو در انجام وظایف به ویژه تامین انواع دارو علی رغم وجود همه محدودیت ها بیشتر نمایان می شود؛ اما این سازمان هیچ چالش بالفعل و بالقوه ای را بهانه کوتاهی از انجام وظایف خود قرار نمی دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در تامین داروهای تالاسمی تلاش شده که نقایص نسبت به گذشته کاهش یابد و به داروی مورد نیاز بیماران دسترسی بهتری باشد، ادامه داد: امیدواریم در سال جاری با اتخاذ راهکارهای علمی و افزایش منابع و اعتبارات لازم بتوان از بیماران خاص حمایت های بیشتری صورت داد.