آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۶
جهان
۴
غرب آسیا

اسرائیل همزمان با طرح حمله به رفح، به دنبال برهم زدن مذاکره و توافق برای آتش بس است

موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش بس در غزه

حسین فاطمی

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی با وزیر خارجه قطر و وزیر اطلاعات مصر، موافقت این جنبش را با پیشنهاد آتش بس در غزه اعلام کرد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت وگو با «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر و «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر، موافقت این جنبش را درباره پیشنهاد آتش بس در غزه به آنان ابلاغ کرد. پس از اعلام خبر موافقت حماس، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه بهانه تراشی ها برای جلوگیری از حصول هر گونه توافقی، به نقل از منابع صهیونیست مدعی شد که حماس با طرح تعدیل شده ای از مصر موافقت کرده که برای اسرائیل قابل قبول نیست. روزنامه اسرائیلی «معاریو» هم به نقل از یک منبع اسرائیلی، پذیرش این توافق را «مانوری برای تعویق حمله به رفح» عنوان کرد. وی مدعی شد که حماس با این اقدام قصد دارد نشان دهد اسرائیل طرفی است که این توافق را نمی پذیرد.

شلیک رژیم جنایتکار به مذاکره

همان طور که در گزارش های پیشین عنوان شده بود و از قبل هم کارشکنی، عهدشکنی و نیت سوء رژیم صهیونیستی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تبادل اسرا و آتش بس از قبل قابل پیش بینی بود، دستور تخلیه رفح و احتمال حمله به این شهر آن هم در میانه مذاکرات توسط رژیم صهیونیستی حکایت از آن دارد که به هیچ وجه نمی توان روی مذاکره و حتی توافق با صهیونیست ها حساب جدی باز کرد. از این رو یکی از اعضای جنبش حماس تاکید کرد، دستور تخلیه رفح تحولی خطرناک بوده و مسئولیت آن با رژیم صهیونیستی و دولت امریکاست. همچنین یک منبع دیگر هم در مقاومت فلسطین اعلام کرد که جنبش حماس در سایه تهدیدهای حمله به رفح، به سمت توقف مذاکرات تبادل اسرا پیش خواهد رفت.

افزون بر آن، منابعی به الجزیره گفتند که هیات حماس روز یکشنبه قاهره را ترک کرد و پس از 2 روز مذاکره راهی دوحه شد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد دور کنونی مذاکرات در قاهره پایان یافت و هیات حماس قاهره را برای ادامه مشورت با رهبران خود ترک می کند.

در این میان، نکته جالب توجه به توجیه یوآو گالانت در این باره باز می گردد، او در ادعایی که بیشتر نوعی فرار روبه جلوست، سعی کرد توپ را در زمین حماس بیندازد و در گفت و گو با همتای امریکایی خود، تلاش کرد حمله به رفح را موجه جلوه دهد و تاکید کرد، این حمله به دلیل آنچه که او، مخالفت حماس با پیشنهاد واسطه ها برای ایجاد آتش بس خوانده، امری ضروری است. طبق گزارش هاآرتص، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد، جنبش حماس تمام پیشنهادها را نمی پذیرد و این امر به معنای آغاز حمله نظامی در رفح است. اخیرا رادیو ارتش اشغالگر گزارش داده بود که ارتش پیش از حمله زمینی، تخلیه ساکنان مناطق شرقی شهر رفح در جنوب نوار غزه را آغاز کرده است. رویترز هم به نقل از رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد که تخلیه به سمت اردوگاه های خان یونس و المواصی در جنوب نوار غزه در حال انجام است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد تصمیم برای آغاز تخلیه رفح یکشنبه شب در جلسه کابینه گرفته شد و پس از آن نیز حملات هوایی به این شهر آغاز شد که آمارها از شهدای آن تا عصر دیروز به طور ضد و نقیض منتشر شد.

ارتش صهیونیست ها در بیانیه ای گفته است که عملیات تخلیه شرق رفح شامل حدود 100هزار نفر و جزئی از عملیاتی محدود است و چهارچوب زمانی برای تخلیه رفح تعیین نخواهیم کرد و ارزیابی های عملیاتی را انجام خواهیم داد. صبح دیروز هم، ارتش اشغالگر اعلام کرد که ساکنان شرق رفح را تشویق کرده فورا منطقه را تخلیه و به سمت منطقه «بشردوستانه گسترده» در المواصی در خان یونس حرکت کنند تا برای آغاز عملیات خود علیه این شهر آماده شوند. دیروز نیز کابینه رژیم صهیونیستی به اتفاق آرا آغاز حمله زمینی به رفح را تصویب کرد. به نوشته روزنامه آحارونوت به این ترتیب انتظار می رود حمله زمینی به رفح ظرف چند روز آینده آغاز شود. در همین حال بایدن و نتانیاهو در همین خصوص، به مدت نیم ساعت با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

شکاف در اردوگاه اشغاگران

درست بر خلاف آنچه گالانت در توجیه اقدام رژیم صهیونیستی گفته، دستور تخلیه رفح برای حمله جزئی نخواهد بود، کما اینکه در این رابطه وزیر دارایی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ورود کامل ارتش این رژیم به شهر رفح را خواستار شد. بزالل اسموتریچ، رئیس حزب راست افراطی «صهیونیسم دینی» در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» نوشت که «تاخیر در ورود به رفح و کنترل نداشتن بر اصول استراتژیک در نوار غزه به ما و اهداف جنگ آسیب می زند.»در مقابل آنچه اسموتریج خواسته، بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بازگرداندن اسرا مستلزم آن است که خشم نسبت به آزادی اسرای فلسطینی را مهار کرده و نبرد را به تعویق اندازیم. به موازاتش، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم با انتقاد از مواضع غیرمسئولانه کابینه نتانیاهو گفت که این کابینه پشت اسرای اسرائیلی را خالی کرد. لاپید صراحتا عنوان داشت که جلسات مسئولان و افراد نزدیک به دولت در مورد شکست توافق تبادل اسرا شرم آور بوده و سوء مدیریت مذاکرات است. این میزان از شکاف نگاه بین مقامات صهیونیستی حکایت از تشتت و چندپارگی و بلاتکلیفی آنها دارد.

نتانیاهو دلیل شکست توافق تبادل اسراست

با توجه به آنچه بیان شد اکنون می توان از دو زاویه به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی برای صدور دستور تخلیه رفح نگاه کرد؛ یا می توان آن را به مثابه تشدید فشار به حماس برای پذیرش هرچه زودتر شروط در نظر گرفت که البته حماس تاکید کرده، تهدید حمله به رفح هیچ فشاری علیه این جنبش در روند مذاکرات وارد نمی کند و یا آنکه، صهیونیست ها از اساس تمایلی به مذاکره و توافق نداشته اند. دلیل هرچه باشد اکنون سیل اتهامات و انتقادات شهرک نشینان به سمت نتانیاهو نشانه رفته است. چون در صورت شکست رسمی مذاکرات شاهد موج جدید و بی سابقه ای از اعتراضات افکار عمومی و رسانه ها علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهیم بود. همچنان که یک مسئول صهیونیست تاکید کرد که لجاجت نتانیاهو و پافشاری اش برای حمله به رفح دلیل شکست توافق تبادل اسراست.به نوشته ایسنا، این منبع صهیونیست در گفت وگو با روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که توافق تبادل اسرا و ایجاد آتش بس نزدیک بود تا با موفقیت انجام شود و دلیل شکست آن صرفا لجاجت و پافشاری نتانیاهو برای انجام عملیات در رفح است و همین مساله باعث شد که حماس مواضع تندتری اتخاذ کند تا مانع حمله اسرائیل به این شهر شود. یک منبع ارشد فلسطینی نیز در گفت وگو با المیادین خاطرنشان کرده بود که نتانیاهو و سران رژیم اشغالگر همواره مذاکرات را با شکست مواجه می کنند. نتانیاهو لجباز بوده و به بازگشت اسرا و مطالبات خانواده های آنها اهمیت نمی دهد و برای تداوم نسل کشی ها در غزه کشورهای جهان را به چالش می کشد.

دست و پا زدن های برنز در منطقه

در شرایطی که رژیم صهیونیستی از صبح دیروز دستور تخلیه رفح را صادر کرده و احتمال انجام عملیات جزئی مطرح شده است و در پی آن حماس هم خبر از توقف مذاکرات می دهد، منابع دیپلماتیک آگاه فاش کردند که ویلیام برنز، رئیس سیا اقامت خود را در پایتخت قطر در طول روز دوشنبه تمدید کرد تا از مذاکرات متزلزل بین جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و اشغالگران ممانعت کند. همچنین وبگاه امریکایی «آکسیوس» به نقل از منابع آگاه نوشت که قطری ها، مصری ها و ایالات متحده در تلاش هستند تا از شکست مذاکرات غیرمستقیم بین رژیم صهیونیستی و حماس در مورد آتش بس و آزادی اسیران صهیونیست ممانعت کنند.رویترز نیز به نقل از یکی از مقاماتی که او را آگاه به مذاکرات میانجیگری درباره جنگ غزه توصیف کرده، گزارش داد که سفر برنز به دوحه با هدف اعمال فشار حداکثری بر حماس و تل آویو برای ادامه مذاکرات است. این در حالی است که وبگاه صهیونیستی «واللا» هم یکشنبه نوشته بود، انتظار می رود رئیس سیا دوشنبه وارد اسرائیل شود تا درباره توافق تبادل اسیران با نخست وزیر نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی دیدار کند که تا لحظه تنظیم گزارش این سفر صورت نگرفته بود. حال باید دید که تداوم حضور ویلیام برنز در منطقه و سفر او به سرزمین های اشغالی و دیدارش با مقامات صهیونیست می تواند مانعی برای حمله احتمالی به رفح و شکست مذاکرات باشد یا خیر؟