آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۵
فرهنگی
۱۹
گزارش

یارانه 700 هزار تومانی برای دانشجویان

رئیس سی وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران خبر داد : ناشرانی از 60 کشور جهان در راه ایران

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درحالی میزبانی ازعلاقه مندان کتاب را در مصلای امام خمینی(ره) بر عهده خواهد داشت که در این دوره شاهد حضور ناشرانی از 60 کشور جهان خواهیم بود. گفتنی است که در این دوره نیز همچون دو سال گذشته به شکل همزمان شاهد برپایی بخش حضوری و مجازی این رویداد بین المللی علمی و فرهنگی خواهیم بود؛ امکانی که به عموم مردم اجازه بهره مندی از آثار عرضه شده در نمایشگاه کتاب تهران را می دهد.

ویژه برنامه هایی برای غزه و فلسطین در نمایشگاه امسال

یاسر احمدوند که ریاست سی وپنجمین دوره از این رویداد جهانی حوزه کتاب را بر عهده دارد، با تشریح نکاتی درباره جزئیات برگزاری این دوره در جمع اهالی رسانه گفت: «نمایشگاه کتاب تهران، به عنوان بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران، حول محور و موضوع دانش و آگاهی و کتاب شکل می گیرد و با اهتمام دستگاه ها و نهادهای مختلف در سطح ملی برپا می شود. امیدواریم نمایشگاه کتاب تهران، امسال به نقطه عطفی در ارتقای دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود. خوشبختانه نمایشگاه بعد از 35 دوره، به قوام و جایگاه ویژه ای در خانواده های ایرانی رسیده است. از خانواده ها برای حضور در نمایشگاه و استفاده از آثار ناشران و برنامه های فرهنگی دعوت می کنم.»براساس گفته های احمدوند در این دوره، برای واگذاری سریع تر غرفه ها به ناشران تلاش بسیاری شده است. از دیگر نکات قابل توجه در چگونگی برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب می توان به ویژه برنامه های فرهنگی آن اشاره کرد. احمدوند در همین رابطه تصریح کرد: «برنامه های ویژه ای برای «غزه» و فلسطین با هدف پاسداشت مقاومت مردم غزه پیش بینی شده و برنامه های مختلفی با حضور چهره های فرهنگی و اصحاب قلم و تقدیر از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسطین تدارک دیده شده است.»

استقبال ناشران برای حضور همزمان در بخش مجازی و حضوری

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از گفته های خود با تاکید بر حضور گسترده ناشران در دو بخش مجازی و فیزیکی، گفت: «نمایشگاه کتاب امسال درحالی استقبال از علاقه مندان را بر عهده دارد که شاهد حضور تعداد قابل توجهی از ناشران برای عرضه آثارشان خواهیم بود؛ آنان علاوه بر نمایشگاه مجازی در بخش حضوری نیز کتاب های خود را عرضه می کنند. با توجه به هماهنگی با شرکت ملی پست، ارسال بسته ها با شرایط مطلوبی انجام خواهد شد. حضور کتابفروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته، امسال ادامه دارد.»احمدوند درباره استقبال مردم از نمایشگاه کتاب 1403 نیز گفت: «پیش بینی می کنیم حجم مراجعه و استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیشتر باشد؛ بنابراین تقاضا داریم مردم حضور خود را در روزهای مختلف، بویژه روزهای آغازین تقسیم کنند تا با تراکم کمتری روبه رو باشیم.»

اما یکی از بخش های جالب توجه هرساله نمایشگاه کتاب تهران، بخش بین المللی این رویداد عرصه نشر است، آن هم به سبب امکانی است که بازدیدکنندگان از این طریق برای اطلاع از تازه های نشر پیدا می کنند. احمدوند در این رابطه نیز افزود: «حدود 60 ناشر خارجی امسال در نمایشگاه کتاب تهران حاضر هستند، حدود 50 هزار عنوان کتاب امسال عرضه خواهد شد و با توجه به حجم بار دریافتی پیش بینی می شود که حجم کتاب های خارجی، 70 تن باشد.»

تلاش برای معرفی ظرفیت های نشر ایران به کارگزاران منطقه ای

رئیس سی وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره ویژه برنامه «رویداد نشر ایران» در نمایشگاه کتاب تهران گفت: «میزبان برنامه ای با عنوان «رویداد نشر ایران» در روزهای 24 تا 26 اردیبهشت در بخش خارجی خواهیم بود که با هدف معرفی ظرفیت نشر ایران به کارگزاران منطقه ای برگزار می شود. 20 کشور از ناشران و کارگزاران ادبی در این رویداد حضور دارند. بازدید از مراکز چاپ و فروش کتاب و مراکز مختلف خواهند داشت و می تواند شروع ارتباط با نشر بین الملل باشد.»

یکی از گلایه هایی که طی دهه های گذشته متوجه برپاکنندگان این رویداد بین المللی نشر بوده، کم توجهی در عرضه آثاری است که از سوی ناشران کتاب ساز عرضه می شوند. احمدوند در این رابطه نیز گفت: «در نمایشگاه کتاب امسال شاهد حضور هیچ یک از ناشران کتاب ساز نخواهیم بود. اگر تخلفی شکل بگیرد، احکامی صادر می شود. ممنوعیت حضور و کاهش متراژ غرفه از جمله احکام صادره است.»

کاهش هزینه های دولتی و حرکت به سوی خودکفایی

رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب، در بخش دیگری از گفته های خود با اظهار امیدواری در خصوص مسیری که پیش روی چگونگی برگزاری این رویداد جهانی عرصه نشر قرار گرفته، گفت: «نمایشگاه با ادامه روند سابق، در معرض تعطیلی قرار گرفته بود، هرچند که امروز آن نمایشگاه کتاب روبه تعطیلی به خودکفایی نزدیک می شود. از سوی دیگر، اعتبار دولت در بخش یارانه خرید کتاب هزینه می شود. نکته دیگر، تلاش برای شفافیت مالی نمایشگاه کتاب تهران است. بنابراین نمایشگاه هم شفاف، هم نظارت پذیر و هم قابل دفاع برگزار خواهد شد. هزینه دولتی در نمایشگاه نیز کاهش یافته و همه هزینه ها در اختیار نهادهای مرتبط قرار خواهد گرفت.»

احمدوند درباره جایگاه میهمان ویژه این دوره که قرار بود در ابتدا به کشور هند اختصاص پیدا کند، گفت: «حضور کشور هند به عنوان میهمان ویژه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حتمی بود، اما بعد از حمله رژیم صهیونیستی و اقدام تنبیهی ایران، دولت هند بیانیه ای صادر و فعالیت در دو کشور را ممنوع کرد. سفیر هند از مسئولان نمایشگاه فرصت خواست تا محدودیت را بردارد اما تا این لحظه موفق به انجام آن نشده است. تلاش های حداکثری برای حضور هند انجام شد اما اتفاق ها، خارج از پیش بینی بود، در نتیجه کشور یمن به عنوان جایگزین اعلام شد. ارتباط ایران با یمن نیز ارتباطی فرهنگی و طولانی مدت است، یمن سرزمین اندیشمندان و متفکران بوده است به همین دلیل نباید کوچک شمرده شود.»

همراهی 70 سازمان برای برگزاری شکوهمند نمایشگاه کتاب

بخش دیگری از این نشست با توضیحات تکمیلی قائم مقام سی وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران همراه شد؛ علی رمضانی با بیان اینکه امسال بیش از 70دستگاه مختلف در برگزاری نمایشگاه مشارکت دارند، گفت: «شهرداری، نیروی انتظامی، شرکت پست، مجموعه مصلی، بانک ملی ایران و سایر نهادها درحال فعالیت هستند تا مجموعه نمایشگاه خدمات بهتری به مردم ارائه بدهند. همه ناشران، برای سومین سال پیاپی در فضای مسقف جانمایی شدند و در بخش ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک، افزایش فضا داشته ایم.»قائم مقام سی وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره امکانات جدید رفت وآمد بازدیدکنندگان و پارکینگ گفت: «سه در جدید به مصلی اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک در برای ورود خودرو پیش بینی شده است که شامل درهای 21، 11 و 4 است ؛ بنابراین از همه جهت های نمایشگاه ورود نفری و خودرویی داریم.»

توضیحاتی درباره یارانه اختصاصی این دوره

رمضانی درباره یارانه خرید از نمایشگاه کتاب این دوره نیز تصریح کرد: «میزان یارانه اختصاص یافته به طلاب و دانشجویان مبلغ 700 هزار تومان است که 40 درصد آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان مالی پرداخت می شود. استادان و اعضای هیات علمی 800 هزار تومان اعتبار دارند که 50 درصد استادان و 50 درصد حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و حامیان است. یارانه در بخش مجازی قابل استفاده است.»قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران افزود: «مجموع ناشران در دو بخش مجازی و فیزیکی که احتمال افزایش آنها طی روزهای آتی وجود دارد، حضور 2 هزار و 619 ناشر در نمایشگاه کتاب 1403 قطعی شده است؛ علاوه بر این حضور 250 ناشر در بخش مجازی در مراحل قطعی شدن هستند. سال گذشته نمایشگاه کتاب؛ 70 درصد هزینه را از محل درآمد اختصاصی خود تامین کرد و 20 درصد مابقی نیز بر عهده دولت و حوزه کتاب بود، امسال هم کوشیده ایم تا این روند ادامه داشته باشد.» گفتنی است که سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 19 تا 29 اردیبهشت ماه جاری در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می شود.