آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۵
جهان
۴
امریکا

نگرانی های حقوق بشری در امریکا بالا گرفت

خیز اف بی آی برای ورود به دانشگاه ها

فائزه سادات یوسفی

ایالات متحده پس از ناکامی در گام اول سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان، اکنون فضا را به سمت امنیتی کردن و اتهام زنی پیش برده و در این راستا تلاش دارد از ابزارهای امنیتی برای ایجاد اختناق استفاده کند.

این درحالی است که اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و مشارکت امریکا در قتل عام مردم غزه از ابتدای طوفان الاقصی در بسیاری از کشورهای جهان و حتی به طور گسترده در ایالات متحده جاری بود و لذا تظاهرات در این ابعاد، پدیده جدیدی در جهان نیست. اما این صداهای اعتراضی از چندجنبه اهمیت کلیدی برای امریکا پیدا کرده است. گمان بسیاری از ناظران غربی بر این امر استوار بود که جنایات رخ داده در بین اذهان عمومی پس از طولانی شدن جنگ و قرار گرفتن روزانه در معرض این اخبار، جذبه خود را از دست داده و به امری عادی تبدیل می شود و لذا فشار روی گروه کار صهیونیستی-امریکایی کاهش می یابد. اما به جریان افتادن دومینوی اعتراضات دانشجویی سبب فروریختن این دیدگاه و زنده شدن دوباره فضای انتقادی در داخل امریکا و همچنین در برخی کشورهای دیگر شد.از یک سو، ایالات متحده برای التیام افکار عمومی، ترفندهای غیرمعتبری چون ارسال هوایی ملزومات اولیه، ژست لزوم آتش بس در غزه و حتی درگیری های لفظی با رژیم و شخص نتانیاهو را بکار گرفت.

از سوی دیگر، به طور عام تحول در نوع تفکر جمعیت دانشجویی با پی ریزی تفکر انتقادی در بعد نظری، زمینه ساز تحولات اجتماعی در آینده خواهد شد و از این حیث جایگاه مهمی را در تعیین اندیشه جامعه ایجاد خواهد کرد. از همین رو، ایالات متحده برای دور کردن فضای اندیشه جامعه از انتقاد از حمایت های امریکا از سیاست های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که ستون اصلی سیاست خارجه آن لااقل در غرب آسیا است، به ضرب الاجل خاموش کردن صداهای اعتراضی ولو با هر ابزاری روی آورده است. استفاده از قوانین دستوری برای تهدید، تعلیق و اخراج دانشجویان و سرکوب خشونت بار آنها از نمونه های بارز لوازم بکار رفته در این راستاست.

مسدودسازی تیک تاک پس از انتشار تصاویر جنایات خون بار رژیم صهیونیستی که به گفته بسیاری از ناظران نقش تعیین کننده ای در تنویر افکار عمومی امریکا بویژه جوانان و بالاخص دانشجویان در قبال نسل کشی این رژیم داشته، نیز یکی دیگر از ابزارهای بکار رفته در خلع «آزادی بیان» و در راستای تحریف واقعیت های جاری در سرزمین های اشغالی بوده است.

اتهام زنی و فشار همه جانبه حاکمیت علیه دانشجویان

برچسب «یهودستیزی» و «دستکاری عوامل خارجی» جدیدترین نوع ترفند کاخ سفید برای نیل به اهدافی چون ایجاد انحراف ماهیت اصلی اعتراضات و انتقاد به سیاست های کاخ سفید در قبال مردم غزه است. علاوه بر آن راهکاری برای انشقاق بین دانشجویان و مردم برای گرفتن ضرب آهنگ صداهای اعتراضی و ممانعت از انتشار آن به داخل جامعه در سراسر ایالات متحده است.اکنون خروجی محافل سیاسی در امریکا بیانگر نوعی نگرانی عمیق نسبت به تغییر دیدگاه معارض دانشجویان نسبت به مساله فلسطین با سیاستگذاری های امریکا در قبال حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی است.به عنوان نمونه، روز گذشته منابع امریکایی از نشستی 300 نفره با حضور برخی گروه های سیاسی، برخی نمایندگان از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات و متولیان چندین دانشگاه با محوریت اینکه کنگره چگونه می تواند به سرکوب بیشتر دانشجویان معترض کمک کند و FBI نیز چگونه می تواند به موضوع ورود پیدا کند، گزارش دادند. سایت اینترسپت در این رابطه نوشت: نماینده ها در این نشست قول دادند که کنگره برای تحقیق در مورد جنبش های دانشجویی تلاش بیشتری خواهد کرد. نمایندگان مجلس و اعضای هیات امنای دانشگاه بارها مدعی شدند که عوامل بیرونی بودجه و سازماندهی اردوها در پردیس های دانشگاه را تامین می کنند. بیل برکلی، رئیس بازنشسته و معاون اجرایی دانشگاه نیویورک، که این هفته از پلیس برای دستگیری بیش از 12 دانشجو استقبال کرد، مدعی شد که یک گروه همبستگی فلسطینی مستقر در نیویورک در رهبری تلاش های اعتراضی در شهر و دانشگاه کلمبیا بسیار نقش داشته است.متصدیان حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی در داخل امریکا در اقدامی دیگر برای سرپوش گذاشتن به خدشه اعتباری ایالات متحده در زیر سوال رفتن «آزادی بیان» و «ارزش های دموکراتیک»، تلاش کردند که صداهای اعتراضی را به «یهودستیزی» انتساب داده و از این گذر روش های خشونت بار خود را نیز توجیه نمایند. آنها امروزه به طور آشکارا با اقرار ضمنی به سرکوب دانشجویان، از لزوم وجود خطوط قرمز برای «آزادی بیان» و چهارچوب های ایجابی سخن می رانند. از سوی دیگر، تصاویر سرکوب دانشجویان توسط پلیس که هم سبب آزردگی جامعه امریکایی و هم جامعه جهانی شد، هزینه گزافی را برای وجهه امریکا در حفظ «ارزش های انسانی و دموکراتیک» دربر داشته و از این رو، واشنگتن در صدد است با اتهام زنی به تحرکات و اعتراضات دانشجویی، اقدامات خود را موجه نشان داده و هزینه را رفع کند.از سوی دیگر، برای امریکای در کنار اسرائیل، غیرقابل تحمل است که جمعیت دانشجویی آن، پرچمدار اعتراضات دانشجویی در جهان باشند و از همین رو، استفاده از ادبیات «دخالت خارجی» برای این جنبش، ترفندی برای منفک کردن صداهای اعتراضی از بدنه جامعه دانشجویی است.اما فشار به دانشجویان تنها با اتهام زنی به تحرکات آنها پایان نمی پذیرد. طی هفته گذشته نیز جمهوری خواهان مجلس تصریح کردند که در مورد بودجه فدرال برای دانشگاه هایی که تظاهرات در محوطه دانشگاه برگزار کردند، تحقیق خواهند کرد.

اعتراض، ماندنی است

تحصن دانشجویان در حمایت از مردم فلسطین با وجود اقدامات سرکوبگرانه پلیس و بازداشت ده ها دانشجو همچنان تداوم دارد. دانشکده هنرهای شیکاگو از بازداشت 50 دانشجو و فعال دیگر به خاطر شرکت در تجمع حمایت از فلسطین خبر داد. طبق گزارش رسانه های امریکایی در جریان برخورد پلیس با دانشجویان دانشگاه ویرجینیا، دست کم 25 دانشجو بازداشت شده اند. تصاویری نیز از جلوگیری پلیس برای رفتن دانشجویان به محل تحصن با اسپری گاز فلفل موجود است. دانشجویان دانشگاه میشیگان امریکا با در دست گرفتن پرچم فلسطین در جریان مراسم فارغ التحصیلی خود، بر مخالفت خود با جنگ مستمر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین در این منطقه تاکید کردند.