آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۸
مقاومت
۱۵

اعتراضات دانشگاهی آمریکا، چه تاثیری در انتخابات دارد؟

بیداری دانشگاه؛ سقوط آزاد بایدن

روزنامه گاردین انگلیس نوشت: کارشناسان هشدار داده اند سیاست های رئیس جمهور آمریکا و دموکرات ها در قبال اسرائیل که اعتراض هزاران دانشجو را در سراسر آمریکا برانگیخته است، می تواند بر رای جوانان به جو بایدن تاثیر گذاشته و به شانس انتخاب مجدد وی آسیب بزند.

از آنجا که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه بیش از 34هزار کشته بر جای گذاشته، هزاران دانشجو در دانشگاه های آمریکا به تظاهرات های حامیان فلسطین و به تازگی به اردوگاه های دانشجویی پیوسته اند. گاردین نوشت: برخی اعتراضات به عنوان فراخوانی برای تشویق دانشگاه ها به کنار گذاشتن سرمایه گذاری در شرکت هایی که تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارتش [رژیم] اسرائیل ارائه می دهند، آغاز شد. اما از آنجا که دولت بایدن همچنان به طور گسترده از اسرائیل حمایت می کند، رئیس جمهور آمریکا بیش از پیش به کانون انتقاد جوانان این کشور تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت جوانان آمریکایی از بایدن نسبت به سال 2020 کاهش یافته است. با توجه به این که بایدن در چند ایالت مهم آمریکا موسوم به ایالت چرخشی یا خاکستری (Swing state) از ترامپ اندکی عقب تر است، رئیس جمهور آمریکا نمی تواند رای این افراد را از دست بدهد. جاناتان زیمرمن، استاد دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: تهدید واقعی برای بایدن این است که رای دهندگان جوان تر، به ویژه رای دهندگان تحصیلکرده دانشگاهی، در انتخابات حضور پیدا نکنند. وی افزود: تصور نمی کنم معترضانی که امروز در دانشگاه ها حضور دارند، به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا رای دهند، تقریبا هیچ یک از آنها [به ترامپ] رای نمی دهند و خطر اینجا نیست، بلکه خطر این است که آنها به سادگی رای نخواهند داد. این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش داد حتی «کالج دموکرات های آمریکا»که یک سازمان میانه رو و حامی بایدن است، روز سه شنبه از حزب خود انتقاد و در بیانیه ای اعلام کرد هر روزی که دموکرات ها نتوانند در اتحاد با هم از آتش بس دائمی [در جنگ غزه]، راه حل دودولتی و به رسمیت شناختن کشور [مستقل] فلسطین حمایت کنند، جوانان بیشتر و بیشتری از این حزب مایوس می شوند. خشم رای دهندگان آمریکایی از جو بایدن به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی و مدیریت ضعیف و منفعلانه او در قبال آتش بس و کشتار غیرنظامیان فلسطینی ممکن است به شکست سیاسی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 بینجامد. مردم آمریکا، موضع دموکرات ها در قبال مساله اسرائیل و فلسطین را بسیار منفعلانه ارزیابی می کنند و معتقدند دولت بایدن با وجود اعتراضات مردمی کم سابقه شهروندان آمریکایی در محکومیت حملات این رژیم علیه غزه و نارضایتی آنها از تخصیص بودجه هنگفت مالی و تسلیحاتی به نفع این رژیم، صدای رای دهندگان و مالیات دهندگان آمریکایی را نشنیده و رضایت لابی های صهیونیستی را به رضایت مردم خود ترجیح می دهد. واکنش ضعیف بایدن در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه مهم ترین موضوعی است که جوانان آمریکایی را از بایدن دور کرده است. شبکه ام اس ان بی سی با اشاره به یک نظرسنجی از «موسسه سیاست» در مدرسه کندی هاروارد گزارش داد: این موضوع باعث ایجاد تفرقه بین دموکرات های جوان شده است. 46درصد از آنها به بایدن و 9 درصد به ترامپ اعتماد دارند، در حالی که 45درصد آنها به هیچ یک از این دو نامزد اعتمادی ندارند. در میان مستقل ها، 56درصد هم نه فقط به بایدن، بلکه به ترامپ هم اعتمادی ندارند. گروه های فعال حامی فلسطین می گویند به دلیل حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی در انتخابات از او حمایت نمی کنند.

پردیس های آمریکا علیه جنگ غزه

روزنامه ال پائیس اسپانیا با اشاره به این که برای یافتن جنبش های اعتراضی دانشجویان آمریکایی، مشابه آنچه اکنون در این کشور شاهد هستیم، باید به حدود 40 سال قبل برگردیم تصریح کرد: فشار دانشجویان آمریکایی، «جو بایدن» را در دوراهی حمایت از اسرائیل یا جلب رضایت بخشی از رای دهندگانش قرار داده است. به گزارش ایرنا از روزنامه ال پائیس اسپانیا، در بسیاری از دموکراسی های غربی، تلافی نظامی وحشیانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غیرنظامی غزه در پی حمله حماس در 7 اکتبر(15مهر1402)، ازسیاست خارجی فراتر رفته وبه یک موضوع داخلی در این کشورها تبدیل شده است. دراین یادداشت آمده است:چندروزی است که پردیس های برخی ازمعتبرترین دانشگاه های آمریکا به تظاهرات هایی پیوسته اندکه در روزهای پایانی هفته درشهرهایی مانند لندن، پاریس و نیویورک برگزار می شود؛ دانشجویانی که پایان فوری جنگ غزه راخواستار هستند.

برش

معتبرترین دانشگاه ها در حال برانگیختن جامعه آمریکا هستند

ال پائیس در تشریح اهمیت گسترش اعتراض های ضد اسرائیلی در آمریکا به ویژه در بین دانشجویان می نویسد: معترضان درگیری با مقام های دانشگاهی و پلیس را که در آستانه رسیدن به ابعاد تاریخی است، در کشوری ادامه می دهند که صرف نظر از دموکرات بودن یا جمهوری خواه بودن دولت، بدون قید و شرط از اسرائیل حمایت می کند. نام هایی مانند کلمبیا، هاروارد، ییل، اموری یا امرسون در میان بیش از 20 دانشگاهی هستند که با سازمان دهی این بسیج ها، در حال برانگیختن جامعه آمریکا هستند. به نوشته این رسانه اروپایی، برخلاف دیگر اعتراض های گسترده ای که اخیرا در ایالات متحده تجربه شده است، مانند زندگی سیاهپوستان مهم است پس از قتل جورج فلوید به دست پلیس در سال 2020) یا جنبش اشغال وال استریت که سال 2011 در اعتراض به وضعیت ایجاد شده در این کشور به موجب بحران اقتصادی)، اعتراض های فعلی جامعه دانشگاهی، نه بر اساس یک موضوع داخلی بلکه بر اساس یک وضعیت غیرقابل قبول در خاورمیانه است که معترضان تا حدی دولت خود (آمریکا) را مسئول آن می دانند. برای یافتن بسیجی مشابه آنچه اکنون در آمریکا شاهدیم، باید به حدود 40 سال قبل برگردیم، زمانی که خشم جهانی علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی دانشجویان آمریکایی را از کلاس های درس بیرون راند. به نوشته ال پائیس، تفاوت اعتراض های کنونی این است که اکنون آمریکا در یک جنگ فرهنگی و در یک قطبی سازی سیاسی بی سابقه غوطه ور است که پوپولیسم فوق محافظه کار که بزرگترین نماینده آن دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق است، از آن سوء استفاده کرده است و این مساله، تهدید ایجاد شکاف و گسست در صفوف دموکرات ها به فاصله چند ماه از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را در پی دارد. هیچ دولتی نباید تعجب کند که تصاویر از فاجعه ای که در غزه رخ می دهد، وجدان ها در هزاران کیلومتر دورتر را برانگیزد. در ادامه این گزارش آمده است: تصمیم رئیس دانشگاه کلمبیا برای تعلیق دانشجویانی که اعتصاب ها را رها نمی کنند و دستور پلیس نیویورک برای ورود به محوطه دانشگاه و اخراج معترضان (اقدامی که در ساعات اولیه دیروز تکرار شد) از دو هفته پیش درگیری هایی را تشدید کرده که یادآور اعتراض ها علیه جنگ ویتنام است؛ روندی که می تواند به مانعی جدی برای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شود که سودای انتخاب مجدد را در سر می پروراند. چنان که ال پائیس تصریح می کند: هیچ دولتی نباید تعجب کند که تصاویر از فاجعه ای که در غزه رخ می دهد، وجدان ها در هزاران کیلومتر دورتر را برانگیزد و البته کسانی که می توانند برای جلوگیری از این فاجعه مداخله کنند باید وارد عمل شوند. جو بایدن، سیاستمداری است که نتانیاهو بیشتر به او وابسته است و می تواند او را مجبور به آتش بس کند و وضعیت ناامیدکننده غیرنظامیان فلسطینی را پایان دهد و این دقیقا مساله ای است که دانشجویان آمریکایی آن را درک می کنند و نسبت به آن آگاه هستند.