آرشیو یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴، شماره ۳۳۸۸
داخلی
۳

گزارش معاون رئیس جمهوری از نتایج سفر به آفریقا

گروه سیاسی: «سیداحمد موسوی» معاون رئیس جمهوری در امور حقوقی و مجلس، سفر خود به کشورهای الجزایر، لیبی، مصر، مراکش، تونس و سودان را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: نتایج این سفر در جهت گسترش و تحکیم روابط میان کشورهای اسلامی مفید بود. به گزارش روز گذشته دفتر معاون حقوقی رئیس جمهوری، وی افزود: در این مذاکرات، مسؤولان این کشورها ضمن تاکید بر لزوم حفظ وحدت دنیای اسلام و استفاده ازنیروی عظیم امت اسلامی در برابر تهدیدات قدرتهای خارجی، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق مسلم ما می دانستند و از آن دفاع می کردند و در حمایت از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف هم نظر بودند.

موسوی با اشاره به تقدیر مقامهای کشورهای یادشده از مواضع شجاعانه رئیس جمهوری در خصوص فلسطین گفت: سران دولتها در این ملاقاتها از مواضع شجاعانه رئیس جمهوری در برابر رژیم اشغالگر قدس مشعوف بودند و این مواضع را ستودند. وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای بسیار گسترده ایران با هر یک از کشورهای فوق و نیز ایجاد بازار مشترک کشورهای اسلامی از دیگر مباحث عمده در مذاکرات هیات ایرانی با رؤسای دول آفریقایی بود.

معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهوری اضافه کرد: دولت جدید ارتباطات کشورهای اسلامی را به نفع دولتها و امت اسلامی دانسته و آن را پیگیری می کند. معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین در خصوص مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه دولت اجازه چانه زنی در اصلاح لایحه بودجه را نخواهد داد، اظهار داشت: نظر دولت به هیچوجه این نبوده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان و اجازه حک و اصلاح تبصره ها و ردیفها را ندارند. وی افزود: آنچه دولت بر آن تاکید دارد و در هیات وزیران نیز بر آن تصریح شده، این است که دستگاه های اجرایی حق ندارند با حضور در کمیسیونها و ارتباط با نمایندگان مجلس اعتبارات دستگاه های متبوع خود را افزایش دهند.

موسوی گفت: دولت معتقد است لایحه بودجه پس از صدها ساعت کار دقیق کارشناسی با ملاک و محور قراردادن اصول چهارگانه رئیس جمهوری و به صورت یک مجموعه مرتبط و منسجم تهیه و تدوین شده، لذا طبیعی است دولت از این لایحه دفاع کند، البته طبیعی است این امر نافی اختیارات مجلس در تغییر برخی تبصره ها یا ردیفها محسوب نمی گردد.