آرشیو یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۶۸
اخبار اقتصادی
۴

سقوط شدید ارزش سهام در چند کشور آسیایی

پس از چندین روز ثبات نسبی، بورس های عمده آسیایی و بورس های اقیانوسیه به شدت سقوط کردند.

کاهش ارزش بورس های آسیایی به دنبال کاهش ارزش بورس لندن اتفاق افتاد. بر این اساس شاخص کل سهام در بازار اوراق بهادار کویت که از مرز 12000 واحد فراتر رفته بود طی هفته گذشته کاهش قابل ملاحظه ای داشت و روز چهارشنبه که آخرین روز فعالیت هفتگی این بازار بود، به 11467 واحد رسید.

گزارش های دریافتی از بازار بورس سهام کویت حاکی است شاخص سهام در روز چهارشنبه 4/75 واحد کاهش یافت و این درحالی است که این شاخص روز قبل یعنی سه شنبه نیز 6/55 واحد کاهش یافته بود. همچنین میانگین ارزش سهام «نیکی» در بازارس بورس توکیو در روز جمعه و آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته بشدت کاهش پیدا کرد.

میانگین نرخ سهام نیکی در بازار توکیو در پایان معاملات دیروز نسبت به روز پیش 246 ین کاهش داشت و به افزون بر 15 هزار و 663 ین رسید.

شاخص سهام «توپیکس» که نشان دهنده روند کلی ارزش تمامی سهام در بخش یکم بازار بورس توکیو می باشد هم در روز جمعه 28/19 واحد کاهش یافت و به 96/1612 واحد رسید.

همچنین شاخص سهام کشور هنگ کنگ نیز با کاهشی 100 واحدی روبرو شد در این روز گردش مالی این بورس اندکی کمتر از 22میلیارد دلار بود.

بورس کوالالامپور نیز با کاهش چشمگیری روبرو بود که کارشناسان کاهش ارزش بورس در این کشور را به دلیل افزایش قیمت سوخت و هزینه های مربوط به آن برای شرکت های بورسی اعلام کرده اند.

بر این اساس روز گذشته شاخص -اس اند پی- بورس سیدنی استرالیا بیش از 70 واحد و معادل 44/1 درصد کاهش یافت.

شاخص نیکی بورس توکیو نیز بیش از 240 واحد افت کرد که معادل 5/1 درصد می باشد.

دست اندرکاران معتقدند کاهش نرخ سهام در بازار آمریکا و پیش بینی درباره احتمال تغییر سیاست های پولی ژاپن از دلایل اصلی کاهش شدید میانگین سهام نیکی شده است.