آرشیو یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۶۸
اخبار اقتصادی
۴

بر سر واگذاری بنادر به امارات اختلاف سناتورهای آمریکایی با بوش شدت گرفت

به دنبال اعلام واگذاری 6 بندر آمریکا به شرکت «بندرهای جهانی دوبی»، اختلافات در بین سناتورهای آمریکایی و رئیس جمهور این کشور شدت یافت.

به گزارش ایسنا، سناتورها از دادگاه خواستند تا از واگذاری بنادر آمریکا به این شرکت اماراتی جلوگیری کنند.

در همین حال قاضی دادگاه نیوجرسی گفت: دادگاه هیچ دخالتی در این مورد نخواهد کرد، این قرارداد قانونی است و نیاز به ارجاع به دادگاه نیست.

این در حالیست که بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا- برای بررسی و حل اختلاف بین سناتورها و مدیریت بنادر از آن ها خواست تا 45 روز دیگر صبر کنند و به رایزنی بپردازند. در حالی که شرکت بنادر جهانی دوبی با پیشنهاد بیل کلینتون موافق است، اما سناتورها مخالف این موضوع هستند و در خواست کرده اند که این قرارداد لغو شود.

شرکت «بندرهای جهانی دوبی» در مناقصه واگذاری 6 بندر نیویورک، نیوجرسی، فیلادلفیا، بالتیمور، نیواورلئان و میامی پیروز شد و قرار است که در چند هفته آینده این بنادر به این شرکت واگذار شود.

این در حالیست که مسئولان و سناتورهای آمریکایی به شدت مخالف واگذاری بنادر آمریکا به این شرکت اماراتی هستند.

روزنامه البیان نوشت: جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که از تصویب هر قانونی علیه واگذاری کنترل بندرهای آمریکایی به این شرکت اماراتی جلوگیری خواهد کرد.

وی هم چنین گفت: من در سیاست خارجی خود سعی دارم به مردم دنیا بگویم که ما با همه شما یکسان و عادلانه رفتار می کنیم و جلوگیری از این معامله، علامتی هولناک به دوستان و متحدان ما خواهد بود.

در حال حاضر کنترل بندرهای مزبور در دست شرکت انگلیسی «کشتی و بنادر» است، که طبق توافق به دست آمده، آنها را در ازای 6/8 میلیارد دلار به شرکت اماراتی واگذار می کند.