آرشیو پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۳۴۲۳
اقتصادی
۲۱

مدیرکل امور خصوصی سازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی: 500 شرکت دولتی خارج از شمول اصل 44 واگذار می شود

مهر: مدیرکل دفتر امور شرکت های دولتی و خصوصی سازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اعلام این که هم اکنون حدود 500 شرکت دولتی خارج از شمول اصل 44 قانون اساسی داریم، گفت: دولت در 100شرکت به صورت مستقیم سهام دارد و در 400 شرکت با واسطه سهامدار است.

حسن خوشپور درخصوص شرکت هایی که درقالب اصل 44 قانون اساسی قرار بوده به بخش خصوصی واگذارشوند، گفت:سرمایه گذاری بخش خصوصی درآن شرکت ها مجاز اعلام شده است اما تا کنون درخصوص واگذاری آنها به بخش خصوصی ابلاغیه ای صادر نشده است. وی درادامه به سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: برهمین اساس، فعالیت هایی که مندرج دراصل 44 قانون اساسی نیست دولت اجازه فعالیت جدید دراین شرکت ها را ندارد. بنابراین تمام شرکت های دولتی خارج ازاصل 44 قانون اساسی باید ظرف 5 سال آینده به بخش خصوصی واگذار شود.

خوشپور ادامه داد: دولت اجازه فعالیت جدید درشرکت های دولتی خارج از اصل 44 قانون اساسی را ندارد؛ مگردرموارد استنثنایی که باید مجلس شورای اسلامی آن را به تصویب برساند. وی درادامه شرکت های دولتی خارج از اصل 44 قانون اساسی را حدود 500 شرکت عنوان کرد واظهار داشت: دولت واگذاری این شرکت ها را به بخش خصوصی به تصویب رسانده، اما هنوز اقدام کافی برای این کار صورت نگرفته است.

مدیرکل دفتر امور شرکت های دولتی و خصوصی سازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی درادامه واگذاری سهام عدالت را از طریق همین 500 شرکت دولتی عنوان کرد واظهارداشت: با واگذاری سهام عدالت به شرکت های مادرتخصصی قطعا بخش عمده ای ازشرکت های دولتی از بخش دولتی خارج می شوند.

وی درادامه گفت: براساس سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، سالیانه 20 درصد از فعالیت هایی که در اصل 44 قانون اساسی از آنها نام برده نشده است باید به بخش خصوصی واگذارشود. بنابراین درعرض 5 سال آینده باید صد درصد این واگذاری صورت بگیرد. وی ادامه داد: در اصل ما 500 شرکت دولتی می شناسیم بنابراین شرکت هایی را که تصمیم به واگذاری آنها گرفته ایم درهمین 500 شرکت قرار دارد.