آرشیو پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۳۴۲۳
اقتصادی
۲۱

370 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح سرشماری عمومی سال 85 تصویب شد

ایرنا: رئیس مرکز آمار ایران گفت: 370 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 تصویب شده است.

دکتر «حمیدرضا نواب پور» روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: این اعتبار در مقابل کاری که قرار است انجام شود، ناچیز است و برای اجرای دقیق سرشماری سال آینده، همکاری تمام دستگاه های اجرایی ضروری است. وی پیشتر میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای سرشماری عمومی سال 85 را 570 میلیارد ریال عنوان کرده بود که در هیات دولت با مبلغ 370 میلیارد ریال موافقت شده است.

نواب پور، چالشهای پیش روی سرشماری عمومی نفوس و مسکن را پایین بودن فرهنگ آماری در جامعه، کمبود بودجه و اعتبار مورد نیاز، کمبود امکانات لازم نظیر وسایل نقلیه و آموزش نیروی انسانی، عنوان کرد. وی افزود: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال آینده به 23 هزار خودرو نیاز داریم که به دلیل کمبود اعتبار امکان اجاره کردن این میزان خودرو برای مرکز آمار میسر نیست، بنابر این دستگاه های اجرایی باید در این مورد با این مرکز همکاری کنند. رئیس مرکز آمار ایران گفت: برای اجرای هرچه دقیقتر سرشماری عمومی سال آینده، این مرکز در آبان ماه 84 به برگزاری سرشماری آزمایشی در پنج شهرستان اقدام کرد که نتایج حاصل از سرشماری آزمایشی در سرشماری سراسری سال آینده استفاده خواهد شد.

نواب پور سپس در مورد دلایل عدم پرداخت حق الزحمه به آمارگیرانی که در طرح سرشماری آزمایشی شرکت کرده بودند، گفت: آیین نامه پرداخت حق الزحمه آمارگیران هنوز در هیات دولت به تصویب نرسیده است. رئیس مرکز آمار ایران، با اشاره به اینکه طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن هشتم تا 28 آبان ماه سال آینده انجام می شود، افزود: پیش بینی می شود نتایج آن، اسفند ماه همان سال به صورت الکترونیکی منتشر شود. سرشماری عمومی نفوس و مسکن بزرگترین فعالیت آماری کشور است که هر 10 سال یکبار اجرا می شود و زمان سرشماری آینده، هشتم آبان ماه 1385 خواهد بود.