آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۸۱
اخبار کشور
۲

وزیر امور خارجه نتایج نشست پنج روزه نمایندگیهای ایران در خارج را تشریح کرد: آشنایی سفرا با دیدگاه های رئیس جمهور

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: جزییات موضوع مذاکرات با آمریکا درباره عراق در آینده نزدیک اعلام می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی ظهر دیروز پس از پایان کار سمینار سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی های کشورمان در خارج از کشور به خبرنگاران گفت: از مدتی قبل ضرورت آشنایی نزدیک سفرا و نمایندگی های ایران با سیاست های دولت جدید در روابط خارجی در دستور کار بود که خوشبختانه این امکان فراهم شد.

وی آشنایی سفرا و رؤسای نمایندگی ها با دیدگاه های ریاست جمهوری در روابط خارجی، ارزیابی عملکردها و عکس العمل ها را مهمترین محور مباحث این نشست اعلام کرد و یادآور شد: در این ارزیابی، تعامل برخی کشورها را منطبق با کنش ها و رویکردهایی که طی سالیان گذشته در قبال جمهوری اسلامی صورت گرفته، ندیدیم. برخوردهای غیرمنطقی از سوی بازیگران بین المللی، ایجاد ابهام و بعضا اتهام موجب شد در این رویکرد جدید ما از جایگاه مدعی، موضوعات مهم در روابط دو جانبه و بین المللی را طرح کنیم.

در ادامه یکی از خبرنگاران با اشاره به مواضع اخیر مقامات آمریکایی در مورد ایران، در خصوص مذاکرات ایران با آمریکا در مورد عراق و زمان و مکان این مذاکرات سؤال کرد که متکی در پاسخ گفت: موضوع مذاکره ای که از جمهوری اسلامی درخواست شده مسئله عراق و شرایط آن است. هدف از این مذاکره کمک به تکمیل روند سیاسی و دولت سازی در عراق و حمایت از مردم این کشور است و جمهوری اسلامی به عنوان کشوری در منطقه، در کنار عراق، صاحبنظر نسبت به مسائل و متعهد در کمک به ملت عراق، نظرات صریح و روشنی را در موضوع عراق دارد که در این مذاکرات مطرح خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که جزییات این گفت وگوها هنوز مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک و پس از نهایی شدن طرف ها یا محل مذاکره، به آگاهی مردم عزیزمان خواهد رسید.

وزیر امورخارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور بیانیه یا قطعنامه در شورای امنیت مبنی بر توقف تمامی فعالیت های مربوط به غنی سازی توسط ایران تصریح کرد: برخورداری جمهوری اسلامی از فناوری هسته ای و غنی سازی «کف» شرط ملت ما برای مذاکرات و گفت وگوهاست که هم اکنون جاری است و ادامه دارد و این موضع صریح و روشن ایران را همه طرف های گفت وگو می دانند.