آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۸۱
اخبار کشور
۲

سخنگوی شورای نگهبان: ابهام مربوط به شرکت ملی گاز و نفت باقی است

مسیر در نظر گرفته شده در پی گیری مسئله هسته ای ایران و نوع دیپلماسی در این زمینه مسیر خوبی است.

دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران با تاکید بر این مطلب افزود: پیش بینی می کنم در این مسیر به نتایج خوبی برسیم و مشکل خاصی را پیش رو نمی بینم.

وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 85 در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به محض تصویب اولیه این مصوبات در مجلس کار بررسی آن را با دعوت از کارشناسان و نمایندگان مجلس آغاز کرد به طوری که وقتی در مجلس تبصره 15 لایحه بودجه در حال بررسی بود، شورا نظر خود را درباره تبصره 12 به مجلس ارسال کرد و حال آنکه اگر می خواستیم از فرصت رسمی استفاده کنیم کشور با مشکل مواجه می شد.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان تنها 15 ایراد به لایحه بودجه وارد کرده بود که مجلس شورای اسلامی آن ها را اصلاح کرد.

کدخدایی ابهام مربوط به بندهای متعددی از جمله بند «خ» تبصره 2 درباره شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به عنوان یکی از ایرادات شورای نگهبان به بودجه 85 یاد کرد و گفت: این ابهام همچنان برقرار است به طوری که قرار شد پس از رفع ابهام در این زمینه اظهارنظر شود که در حال حاضر دولت این اساسنامه را تهیه کرده و باید برای تصویب به مجلس ارائه شود. کدخدایی در ادامه با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای نگهبان گفت: این شورا با بررسی اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت چهار ایراد را به این اساسنامه وارد دانست و آن را مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص داد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست، به ارائه گزارشی از مصوبات شورای نگهبان در سال 84 پرداخت و گفت: این شورا در سال 84 بیش از 80 مصوبه از سوی مجلس دریافت کرده که بخشی مربوط به پایان سال 83 بود، 52 مورد از این مصوبات نیز مربوط به لوایح، 28 مورد طرح و چهار مورد نیز مصوبه دوفوریتی که از سوی مجلس برای شورای نگهبان ارسال شده بود. کدخدایی با اعلام موافقت شورای نگهبان با برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات شورای شهر گفت: وزارت کشور طراحی را درباره تجمیع انتخابات ارائه داده که هنوز کار کارشناسی در این زمینه به نتیجه نرسیده است و این فرق دارد با همزمانی دو انتخابات.