آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۸۱
اخبار اقتصادی
۴

وزیر نفت: قراردادهای پالایشگاهی سال آینده پیگیری می شود

وزیر نفت گفت: اگر قراردادهای توسعه ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاه ها به موقع بهره برداری نشوند، تامین سوخت در کشور در وضعیت شکننده قرار می گیرد و هر لحظه ممکن است مجبور به واردات بیشتر فرآورده نفتی به کشور شویم.

«سیدکاظم وزیری هامانه» در مراسم گشایش «نمایشگاه ملی شدن صنعت نفت به روایت اسناد ملی» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.

وی با اشاره به این که مهمترین برنامه وزارت نفت در سال آینده پیگیری قراردادهای پالایشگاهی است، تصریح کرد: اگر طرح های پالایشگاهی به موقع به بهره برداری نرسد و در کنار آن مصرف کنترل نشود، بدیهی است که مصرف از تولید پیشی می گیرد و مجبور به واردات می شویم.

وی اظهار امیدواری کرد: امضای قراردادهای توسعه، بهبود وضع پالایشگاه ها و احداث پالایشگاه مایعات گازی طبق پیش بینی های انجام شده برای سال 85، هرچه زودتر منعقد و کار اجرایی آنها آغاز شود.

وزیری با تشریح این موضوع که در سال آینده ظرفیت پالایشگاه ها بیشتر نخواهد شد، بلکه قراردادهای افزایش ظرفیت پالایشگاه ها امضا می شود، افزود: پالایشگاه های اصفهان و اراک در آینده افزایش ظرفیت خواهند یافت و دیگر پالایشگاه های موجود ارتقا کیفیت می یابند.

به گفته وی، یک پالایشگاه مایعات گازی با ظرفیت 360هزار بشکه در روز ظرف سه سال آینده احداث و یک پالایشگاه نفت خام فوق سنگین هم در کنار پالایشگاه آبادان تاسیس خواهد شد.

وی با اشاره به در دست احداث بودن 28 واحد پتروشیمی در کشور، تصریح کرد: سال آینده حدود 6 تا 7 واحد آن به مرحله بهره برداری می رسد و تولیدات آن به بازار عرضه می شود.