آرشیو یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۸۱
حوادث
۱۵

کشف آرامگاه شاهزادگان ساسانی در فیروزآباد فارس

کشف آرامگاه شاهزادگان ساسانی در شهر گور از توابع فیروزآباد فارس با تابوت های وانی شکل و کفی منقوش به رنگ های مختلف، مملو از نقاشی شاهزادگان ساسانی است.

«لیلی نیاکان»، سرپرست ایرانی هیئت باستان شناسی شهر گور با اعلام این مطلب به میراث خبر گفت: برای انجام لایه نگاری در شهر باستانی گور، چاهی را که از اوایل دوره اسلامی احتمالا برای دسترسی به آب حفر شده بود، تمیز کردیم. هنگام پایین رفتن از چاه به صورتی غیر منتظره به کف منقوشی برخورد کردیم و تصمیم گرفتیم با گسترش دیوارهای چاه ترانشه بزرگی را به وجود آوریم و کف منقوش را دنبال کنیم. این اقدام به کشف آرامگاه شاهزادگان ساسانی در عمق 1 متر و 80 سانتی متری سطح دشت منجر شد.

نیاکان درباره تابوت های به دست آمده گفت: نمونه این تابوت ها تاکنون در هیچ آرامگاهی دیده نشده است. بخش های متعددی از این تابوت ها در اثر رطوبت چاه و دیگر عوامل طبیعی از بین رفته اند.

شهر باستانی گور به دستور اردشیر بابکان ساخته شده است و نخستین فصل کاوش های باستان شناسی در سال جاری، آن را به یکی از مهم ترین محوطه های باستانی کشور بدل کرده است. نقش شاهزادگان ساسانی به همراه کف منقوش از این دوره باستانی و دیگر یافته های باستان شناسی درشهر گور، آن را به یکی از شاخص ترین محوطه های باستانی ایران تبدیل کرده است. شهر ساسانی گور نخستین شهر دایره ای شکل ایران است.کاوش های باستان شناسی در این شهر ساسانی برای نخستین بار در سال جاری توسط دیتریش هوف، باستان شناس آلمانی آغاز شده است. این شهر چهار دروازه اصلی داشته است که دروازه ها عبارتند از باب مهر که از طرف شرق باز می شده، باب بهرام که از طرف غرب باز می شده است و باب هرمز که دروازه شمالی محسوب می شده و در آخر نیز باب اردشیر که از طرف جنوب باز می شده است.

هم اکنون نیروهای پاسدار میراث فرهنگی با حضور مداوم در شهر گور از این یافته های باستان شناسی حفاظت می کنند. از آنجا که یافته های شهر گور جزو اموال شاخص فرهنگی محسوب می شود، هر حفار غیرمجازی که داخل محوطه شود و اقدام به تخریب آثار کند به اشد مجازات میراث فرهنگی در تخریب اموال شاخص فرهنگی محکوم می شود.