آرشیو سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۷۲۷
خانه
۲۴
گلخانه

طلای سرخ

حسین قهارزاده

زعفران با نام علمی crodcus stativus گیاهی است چندساله که دارای پیاز کروی و پوشیده از یک غشای قهوه ای رنگ است. این گیاه در نواحی جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا برداشت می شود.دارای ساقه و شش گلبرگ با رنگ بنفش و سه رشته کلاله با رنگ قرمز که همان زعفران تجارتی را تشکیل می دهند، است. کلاله حاوی مواد چربی، املاح معدنی و موسیلاژ است. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یک ترکیب اکسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال است. طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیکر و کروسین است. ماده رنگین زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام کروسین است.

• برداشت

از هر 100 تا 200 هزار گل زعفران حدود 5 کیلوگرم گل زعفران به دست می آید که این مقدار هنگام خشک شدن به یک کیلوگرم می رسد.

• خواص درمانی

از زعفران برای کاهش چربی و کلسترول خون، آرام بخش، اشتهاآور، ضداسپاسم، پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و سرطان، تقویت حافظه و یادگیری، کاهش فشار خون، درمان آسم، درمان بیماری های پوستی، عفونت اداری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم، درمان درد معده و شکم استفاده می شود.

• مضرات مصرف بی رویه زعفران

مصرف بی رویه زعفران سمی بوده و باعث استفراغ، کاهش تعداد ضربان قلب، خونریزی از بینی، پلک ها و لب ها شده و موجبات سرگیجه، بی حالی، زردی پوست و عوارض خطرناک دیگر و نهایتا مرگ را فراهم می آورد.

مصرف سه گرم زعفران برای هر فرد در ماه مناسب بوده و استفاده بیش از 5 گرم زعفران در یک وعده غذایی می تواند موجب مرگ انسان شود.

• نگهداری

زعفران باید دور از نور و رطوبت بوده و بهتر است که در ظروف شیشه ای یا فلزی در بسته نگهداری شود. با توجه به اینکه اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است، در صورت نگهداری در محیط باز، از اثرات دارویی و مرغوبیت آن کاسته می شود.

• مصارف

از زعفران در صنایع غذایی، شیرینی سازی، داروسازی، نساجی، نوشابه های غیرالکلی و صنایع لبنی استفاده می شود.