آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۱
اجتماعی
۸

مین های زمینی جایی در جوامع متمدن ندارند

کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی آگاهی درباره مین و کمک در اقدام علیه آن از کلیه دولت ها خواست تا به معاهده منع مین های ضدنفر ملحق شوند.

در بخشی از این پیام آمده است:

مین های زمینی ابزار بی رحم جنگ هستند. دهه ها بعد از اینکه جنگ ها خاتمه می یابند، این قاتلان نامریی، آرام در زمین نهفته و منتظر کشتن و معلول کردن افراد باقی می مانند. به وسیله آنها جنگ های قرن بیستم، قربانیان خود را در قرن بیست و یکم می گیرند و هر ساعت تلفات جدید به آنها افزوده می شود.

با این همه این بلای قرن گذشته توان بالقوه برای تبدیل به طرح موفقی زود هنگام در قرن حاضر را دارا است. اجرای سریع کنوانسیون منع مین های زمینی 1997 تاکید بر محکومیت اخلاقی این سلاح ها داشت. این معاهده که 150 کشور عضو آن هستند از قبل نتایج ملموس به بار آورده است. دولت ها، کمک کننده ها، سازمان های غیردولتی و سازمان ملل متحد در مقیاسی بی سابقه در حال همکاری برای حل این مشکل در 30 کشور جهان هستند. هم تولید و هم کار گذاشتن مین ها رو به کاهش است. تجارت جهانی مین ها نهایتا متوقف شده است. مین های انبار شده منهدم گردیده اند. مین روبی شدت یافته است. آموزش مخاطرات مین اشاعه یافته است.

پیام روشن است و باید شنیده شود: مین های زمینی هیچ جایی در جامعه متمدن ندارند.در این روز بین المللی آگاهی درباره مین و کمک به اقدام علیه آن، از تمامی دولت ها می خواهم معاهده منع مین های ضد نفر، همچنین پروتکل 5 در مورد مواد منفجره باقی مانده از جنگ مربوط به کنوانسیون سلاح های متعارف معین را تصویب نمایند. من از کمک کنندگان می خواهم تا تعهدات مالی خود را در این مورد تجدید کنند. من جامعه بین المللی را ترغیب می کنم تا اؤرات مهمات خوشه یی بر مسائل انسان دوستانه و عمرانی را حل و فصل کنند. من از کشورهای متاؤر از مین می خواهم تا بازپروری و ادغام بازماندگان ناشی از مین های زمینی را در جوامع خود تضمین کرده و منابع برای پاکسازی مین ها را افزایش دهند. ما باید با یکدیگر به عنوان درخواستی اخلاقی و والا با اهریمن مین های زمینی مبارزه کنیم.