آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۲
ایران
۴

اسناد جنایت محرمانه زندان های انگلیس پس از 60 سال منتشر شد"این انگلیسی های شکنجه گر

برای نخستین بار در انگلیس به تقاضای روزنامه گاردین برخی عکس های قربانیان برنامه مخفی شکنجه انگلیسی ها در آلمان اشغالی زمان آغاز جنگ سرد، منتشرشد.

به گزارش ایلنا، این عکس ها افرادی را نشان می دهد که در مراکز مخصوص بازجویی از سوی وزارت جنگ انگلیس مورد آزار و شکنجه قرار گرفته اند. روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارش منتشرشده خود تاکیدکرد که برخی از این افراد در اؤر شکنجه کشته شده اند و برخی از قربانیان نیز توسط وسایل شکنجه مورد استفاده در زندان گشتاپو، پلیس مخفی آلمان تحت حکومت هیلتر، مورد اذیت و آزار قرارگرفته اند.

این افرادی که برخی از عکس های آنان توسط روزنامه منتشر شد، اکثرا نازی نبوده اند بلکه کمونیست های دستگیرشده در سال های 1946 بوده اند که از نظر انگلیسی ها مظنون به حمایت از حکومت شوروی سابق بوده اند.

بنابراین گزارش، دولت انگلیس که در آن زمان در فکر جنگ با شوروی بود، سعی می کرد از این طریق، اطلاعاتی درباره تکنیک های نظامی و این کشور به دست آورد.

به نوشته روزنامه گاردین، انگلیسی ها همچنین ده ها زن را به عنوان ماموران شوروی سابق دستگیر و شکنجه کرده اند. در همین حال شمار زیادی از شهروندان مظنون به هواداری از نازی ها یا تعلق به نیروهای امنیتی، هیلتر دستگیر و شکنجه شده اند.

به دنبال انتشار این خبر که تا این زمان از انتشار آن جلوگیری شده بود، «نیک هاروی» سخنگوی موضوعات حزب لیبرال بریتانیا از وزارت دفاع خواست که به آنچه رخ داده است اذعان کند هر چند که برای پذیرفتن مسوولیت این جنایات، دیر شده باشد.