آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۲
بلاغ
۶

مراسم بزرگداشت عطار در نیشابور برگزار می شود

مراسم بزرگداشت فریدالدین عطار نیشابوری روز بیست وپنجم فروردین ماه جاری همزمان با روز بزرگداشت این شاعر نامی ایران در نیشابور برگزار خواهد شد. روز پنجشنبه، بیست چهارم شب شعری برگزار می شود و صبح جمعه برنامه با چند سخنرانی پی گرفته می شودا تقی پورنامداریان درباره جنبه های عرفانی عطار، آفاق بای بردی درباره هلموت ریتر مترجم آلمانی آثار عطار و عطار، ابراهیم قیصری با موضوع مکررات نامکرر در آثار عطار و مسعود تاکی درباره داستان های عطار به سخنرانی و ارایه مقاله می پردازند.

محمدجعفر یاحقی مدیر فرهنگسرای فردوسی که اجرای این مراسم از سوی استانداری خراسان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان به آنجا سپرده شده است، همچنین میزگرد تحلیل و بررسی آثار و اندیشه عطار، برپایی نمایشگاهی از آثار او و اجرای موسیقی مقامی خراسان را از دیگر بخش های این مراسم که در فرهنگسرای سیمرغ برگزار می شود، عنوان کرد.

عصر روز بیست وپنجم نیز در آرامگاه عطار برنامه منطق الطیرخوانی برقرار است و از تندیس هلموت ریتر عطارشناس آلمانی پرده برداری می شود.

روز شنبه هم برنامه دانش آموزی بزرگداشت عطار برگزار می شود و زنگ عطار در مدرسه های خراسان به صدا درمی آید. همچنین همزمان ازسوی رایزنی فرهنگی کشورمان، مراسم بزرگداشت عطار در قطر برگزار می شود. نام و نسب عطار، محمدبن ابی بکر ابراهیم بن اسحق، کنیه اش ابوحامد، لقبش فریدالدین و شهرتش عطار نیشابوری است. ولادتش را با اختلاف نظرهایی از 513 تا 540 هجری نوشته اند. عطار در واقعه نیشابور به دست اردوی تاتار به شهادت رسیده است.

آثار او عبارت اند از: الهی نامه، اسرارنامه، جواهرنامه، خسرونامه، شرح القلب، مصیبت نامه، مقامات طیور یا منطق الطیر، دیوان قصاید و غزلیات و مختارنامه که مجموعه رباعیات اوست.

از میان آثار عطار آن چه که برجسته تر از بقیه به نظر می رسد، منطق الطیر اوست که شیخ بارها در شعرهای خود به این کتاب اشاره کرده است.