آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۲
پرونده روز
۷

پرونده روز: تبعیض نژادی

روزجهانی مبارزه با تبعیض نژادی

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی مبارزه با تبعیض نژادی از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده است. همچنین از این روز، هفته همبستگی با ملت های در حال مبارزه علیه نژاد پرستی و تبعیض نژادی آغاز می گردد. آپارتاید و راسیسم امروزه به عنوان دو واژه متداول در فرهنگ علوم سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

نژاد پرستی امروزه به حالتی اطلاق می گردد که طی آن یک گروه خود را به لحاظ نژاد، زبان، یا رنگ پوست بر سایر اقوام برتر بدانند. سیاست آپارتاید اگر به کنه معنا مورد بررسی قرار گیرد، به اندازه دوران بشریت عمر دارد چرا که از دیر باز سیاهان تنها به دلیل تیره بودن رنگ پوستشان برده سفید پوستان بوده اند. دین اسلام از همان ابتدا با این شیوه مبارزه کرد و متقی ترین مردم نزد پروردگار را گرامی ترین آنان می دانست. بلال حبشی در صدر اسلام موید این مطلب است. اما سیاست آپارتاید به معنای جدید آن از سال 1947 میلادی از سوی حزب ناسیونالیست آفریقای جنوبی آغاز شد. برتری نژادی از سوی هیتلر هم موجبات دو جنگ جهانی را فراهم آورد. امروزه مساله

نژاد پرستی به عنوان رایج ترین بحث در میان اقوام اروپایی و امریکایی مطرح است. نظام آپارتاید به مفهوم جداسازی سیاهپوستان از سفید پوستان در آفریقای جنوبی، سرانجام پس از سالها مبارزه در هفدهم ژوئن 1991 میلادی از سوی پارلمان آفریقای جنوبی لغو شد.