آرشیو سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
ایران
۴

شمارش آرای انتخاباتی معلوم می کندانتخاب ایتالیایی چه خواهد بود?

گروه بین الملل : مردم ایتالیا برای دومین روز متوالی پای صندوق های رای رفتند تا از میان دو کاندیدای جنجالی این دوره از انتخابات یعنی «سیلویو برلوسکونی» راستگرا و «رومانور پرودی» متمایل به چپ یکی را به مسند نخست وزیری بنشانند.

این در حالی است که طبق نظرسنجی های اخیر، «پرودی» در تلاش برای خلع قدرت «برلوسکونی» نخست وزیر 69 ساله ایتالیا از وی پیشتاز است. «پرودی» رییس سابق کمیسیون اروپا، از جمله نخستین افرادی بود که رای خود را در زادگاهش در شهر بلونیا به داخل صندوق انداخت. پرودی پس از مبارزات انتخاباتی که در موردش همه چیز صادق بود جز اینکه با آرامش و انضباط برپا شود، اظهار داشت: امیدوارم همه چیز به آرام ترین و منظم ترین شکل ممکن پیش رود.

برلوسکونی و پرودی طی مبارزات انتخاباتی کینه توزانه خود، توهین های بسیاری را نثار یکدیگر کردند. ائتلاف راست میانه برلوسکونی بخاطر عملکرد ضعیف خود در زمینه اقتصاد بیمار ایتالیا و افزایش بیکاری بشدت مورد انتقاد قرار گرفت.

نخست وزیر ایتالیا که با رسوایی دست به گریبان است، اولین نخست وزیری به شمار می آید که پس از جنگ جهانی دوم یک دوره کامل زمام قدرت را در دست داشته است. وی هنگام انداختن رای خود به داخل صندوق حوزه انتخاباتی میلان، از سوی حامیانش تشویق شد. این میلیاردر خودساخته در کنار مادر 95 ساله اش در زادگاهش میلان رای دادا اما در اقدامی که برای وی به عنوان غول رسانه یی ایتالیا کمی عجیب به نظر می رسید، درباره انتخابات به اظهارنظر نپرداخت. انتخابات پارلمانی ایتالیا در یک روز آفتابی و با حضور رای دهندگان در 60 هزار حوزه انتخاباتی که از آلپاین واقع در شمال ایتالیا گرفته تا جزیره لمپدوسا جنوبی ترین نقطه کشور چکمه مستقر بودند، برگزار شد. تحلیلگران سیاسی می گویند که سبک رهبری برلوسکونی، انتقادات کینه توزانه وی علیه پرودی و ائتلاف وی متشکل از گروه های کاتولیک، کمونیست و لیبرال، انتخابات را به رفراندومی در خصوص عملکرد نخست وزیر بدل ساخته است.

در منطقه پیگنتو، واقع در شهر رم، ماریا گراتسیا اینگروسو، از کارمندان امداد بهداشت ایتالیا، گفت که قصد دارد بولوسکونی را به خانه اش بفرستد.