آرشیو پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۹۳۶
بورس
۹
یادداشت

لحظه به لحظه با نوسانات بازار

رضا معظمی

شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز همچنان منفی باقی ماند، هرچند که از شدت افت شاخص به میزان قابل ملاحظه ای کاسته شد.

آغاز حرکت شاخص در بازار دیروز منفی بود، خرید یک هزار سهم سیمان فارس و خوزستان در دقیقه اول بازار باعث شد تا 07/0واحد بر شاخص تاثیر منفی گذاشته شود. خرید بالغ بر 50هزار سهم گازلوله نیز به همراه افت یک ریالی قیمت سایپا، در مجموع شاخص را در دقیقه نخست بازار 44/0واحد کاهش داد.

در ادامه معاملات گازلوله تا 238هزار سهم درصد منفی، باعث شد تا در ساعت اول، افت شاخص به 28/0واحد برسد. تشکیل صف فروش برای پارس خودرو متعاقب اعلام توقف پروژه ال-90، به همراه پایداری صف فروش لیزینگ ایران میزان افت شاخص را به سطح 58/1واحد رساند. جمع آوری بخشی از صف فروش مارگارین به تعداد 120هزار سهم، اگرچه از فشار فروش این سهم کاست، اما سبب افت شاخص به میزان 14/0واحد شد. روند کاهش شاخص در ساعت 11 و 38دقیقه به اوج خود رسید.

در این ساعت شاخص تحت تاثیر 33/0 واحد افت ناشی از سیمان تهران، 25/0واحد کاهش از محل خرید 80 هزار سهم بکام در درصد منفی و به رغم تاثیر مثبت معاملات تراکتورسازی ایران، کمباین سازی و ایران خودرو دیزل افت 93/3واحدی شاخص را در بازار ثبت کرد.

این روند، اما در ادامه شاهد ضعف بود و در ساعت پایانی معاملات عرضه سهام مهرکام پارس به میزان حجم مبنا و معامله 46هزار سهم داروسازی جابرابن حیان در درصد مثبت باعث کاهش میزان افت شاخص به میزان 05/2واحد شد. این کاهش شاخص همچنین از سوی تشکیل صف های خرید در نمادهای تراکتورسازی ایران و معامله این سهم در درصد مثبت تثبیت شد. معامله 704هزار سهم پتروشیمی خارک نیز در ساعت پایانی بازار که البته 584هزار سهم آن به صورت بلوکی در ساعت 11 و 40دقیقه جابه جا شد، با تاثیر مثبت 5/0 واحدی نقش موثری در کاهش افت شاخص در بازار دیروز داشت.