آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۳
اجتماعی
۸

آموخته ها و دشواری های سرمایه گذاری در سلامت

سازمان جهانی بهداشت با همکاری 6 دفتر منطقه یی خود گزارش جهانی با عنوان «انتخاب دشوار: سرمایه گذاری در سلامت برای توسعه آموخته هایی از کشورهای در حال توسعه» را منتشر کرد.

این گزارش بر مساله سرمایه گذاری بیشتر در سلامت به عنوان عامل اصلی برای بهبود وضعیت توسعه و دستیابی به اهداف توسعه هزاره تاکید دارد.

دکتر مباشر شیخ نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران درباره این گزارش می گوید: مساله مهمی که مربوط به سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی برای سلامت است، تخصیا سرمایه گذاری بیشتر به وسیله دولت ها در بخش سلامت به عنوان دربرگیرنده تمامی جنبه های توسعه است و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت گزارش فوق را تهیه کرده است.

گزارش فوق شامل تجربیات 12 کشور در حال توسعه در مناطق گوناگون جهان است که توصیه های «کمیسیون برای اقتصاد کلان و بهداشت» را به اجرا در آورده اند.

بر اساس گزارش فوق از سال 1998 تا 2002 میزان هزینه های سلامت محلی در چندین کشور جهان افزایش داشته است. مجموع تعهدات برای کمک های توسعه یی سلامت از رقم 7 میلیارد دلار در سال 2000 به رقم 10 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2003 افزایش یافته است.

همچنین در این گزارش آمده است با وجود علایم مثبت ذکر شده هنوز در بسیاری از کشورها با درآمد کم یا متوسط، سرمایه گذاری کافی در سلامت انجام نمی شود.