آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۲۳۶۰۸
اقتصاد روز
۱۹

در افتتاحیه یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصاد دو کشور صورت گرفت

تاکید ایران و کوبا بر تداوم همکاری های اقتصادی دوجانبه

سرویس اقتصادی: وزیر کشاورزی ایران بر تداوم همکاری های اقتصادی ایران و کوبا تاکید کرد.

"محمدرضا اسکندری" در نشست یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا گفت: همکاری های بهداشتی و درمانی دو کشور در زمینه تولید واکسن تقریبا در مراحل پایانی خود قرار دارد و امیدواریم با سفر رئیس جمهوری کوبا شاهد افتتاح این پروژه عظیم در تهران باشیم.

وی همکاری دو کشور و تعهدات موجود در بخش نیشکر را کاملا رضایت بخش ارزیابی کرد و گفت: توسعه کاشت نیشکر در ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به پتانسیل های موجود در بخش صنایع، با همکاری طرفین، اهداف پیش بینی شده در این بخش محقق شود.

اسکندری به رفع مشکل اعتبارات بانکی در طول اجلاس قبلی اشاره کرد و گفت: با امضای توافقنامه های جدید، امکان ارائه تسهیلات بیشتر مهیا شده و روابط تجاری از سرعت و سهولت بیشتری برخوردار شده است.

وی اظهار امیدواری کرد کشورمان در عرصه تولیدات کشاورزی به خصوص جو و ذرت در آینده ای نزدیک به خودکفایی برسد.

در ادامه این کمیسیون وزیر دولت کوبا نیز طی سخنانی گفت: حجم اعتبار گشایش شده توسط بانک های ایرانی برای صادرات به کوبا در حال حاضر حدود 20 میلیون یورو است.

"ریکاردو کابریساس روئیس" همچنین خواستار افزایش این خط اعتباری به 40 میلیون یورو شد و گفت: امیدواریم این تسهیلات در آینده به 500 میلیون یورو افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت سفر وزیر حمل و نقل کوبا به ایران گفت: قرار است در این سفر 250 واگن راه آهن از ایران به کوبا فرستاده شود.

وزیر دولت کوبا افزود: همچنین مذاکرات برای خرید 500 واگن اضافی در حال انجام است که تعداد 300 واگن باری و 200 واگن مسافری است.

وی در این کمیسیون "صرفه جویی" را اصلی ترین سیاست اقتصادی کوبا عنوان کرد و گفت: به این منظور طرحی با عنوان صرفه جویی انرژی و مواد سوختی در نظر گرفته ایم.

"ریکاردو کابریساس روئیس" به رشد اقتصادی کشورش اشاره کرد و گفت: میزان رشد تولید ناخالص داخلی کوبا در سال 2005 معادل 8/11 درصد بوده است.

وی افزود: در مدت مذکور، بخش حمل و نقل کوبا حدود 7/7 درصد، بخش ارتباطات و انفورماتیک 8 درصد، مخابرات 7/8 درصد و سرمایه گذاری 39 درصد رشد داشته است.

گفتنی است اجلاس کمیسیون مشترک تصمیم دارد علاوه بر یادداشت تفاهم اجلاس یازدهم، موافقتنامه تجارت ترجیحی و موافقتنامه همکاری های فرهنگی را به امضا برساند.