آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
ایران
۲

رییس شورای شهر تهران خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات شوراها شد

مهدی چمران در گفت وگو با ایسنا گفت: برگزاری انتخابات شوراهای شهر شاید برای حل مشکلات اقتصادی وزارت کشور موثر باشد، اما با توجه به اینکه از آبان ماه تا زمان آغاز به کار شوراهای اسلامی شهرها، در اردیبهشت، حدود 6 ماه فاصله زمانی است، احتمال بروز مشکلات عدیده یی وجود دارد. وی افزود: یکی از بارزترین مشکلات و تبعاتی که برگزاری زودهنگام انتخابات شوراهای اسلامی شهرها در آبان به دنبال دارد، بلاتکلیفی افراد انتخاب شده و حذف شده تا زمان آغاز به کار فعالیت شوراهاست.

وی خاطرنشان کرد: درباره برگزاری زودهنگام انتخابات شوراهای اسلامی شهرها که تبعات منفی بسیاری را به دنبال دارد سوال های متعددی مطرح است که مسوولان باید پاسخ دهند. در مجموع برگزاری زودهنگام انتخابات شوراهای اسلامی شهرها سوال برانگیز است و باید مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که یک عضو ائتلاف آبادگران شورای شهر تهران در مورد پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر برگزاری همزمان انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در آبان ماه سال جاری پیش از این گفته بود: ما تابع قانون هستیم. حسن بیادی اظهار داشت: هر تصمیمی را که شورای نگهبان در این ارتباط اتخاذ کند، قبول خواهیم کرد.

همچنین عضو هیات رییسه مجلس خبرگان نیز گفت: زمان برگزاری انتخابات خبرگان تغییری نکرده است، البته تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه وزارت کشور و شورای نگهبان هستند. حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در مورد برگزاری همزمان انتخابات خبرگان و شوراها نیز اظهار داشت: این همزمانی، با توجه به عدم تغییر زمان برگزاری انتخابات خبرگان خلاف قانون نیست، البته مناسب بودن یا نبودن همزمانی برگزاری این دو انتخابات مساله دیگری است. کارها باید طبق قانون صورت بگیرد و در حال حاضر نیز این کار طبق قانون صورت گرفته است.

در همین راستا سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال 1384 خود با خبرنگاران، اظهار داشت که شورای نگهبان با برگزاری همزمان انتخابات شورای شهر و مجلس خبرگان موافق است اما تصمیم گیری در این مورد، منوط به نظر دستگاه های اجرایی است.

عباسعلی کدخدایی گفت: نظر وزارت کشور در این زمینه اجرایی است و ارتباطی به تجمیع انتخابات ندارد. شورای نگهبان نیز با برگزاری همزمان این دو انتخابات موافق است اما در نهایت در این زمینه تصمیم گیری منوط به نظرات دستگاه های اجرایی است.