آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
زندگی نو
۱۰

جامعه شناسی موتورهای جست وجوگر

موتورهای جست وجوگر، اصلی ترین پایگاه مردم در دنیای اینترنت هستند. مردم سفر خود را در دنیای شگفت انگیز اینترنت، با یکی از موتورهای جست وجو نظیر یاهو، گوگل یا ماما شروع می کنند و بعد روانه مقصد خود می شوند. از این رو می توان گفت موتورهای جست وجوگر بی شباهت به ایستگاه های قطاری نیستند که مردم از هر سوی شهر خود را به آن می رسانند و از آنجا به مقاصد دلخواه خود پراکنده می شوند.

اما شیوه پراکنده شدن مردم در این ایستگاه در نوع خود مساله یی جالب و جامعه شناسانه است. مثلا طبق آخرین آماری که موتورهای جست وجو منتشر کرده اند جوانان 18 تا 27 سال امریکا معمولا در اینترنت به دنبال سرگرمی ها و اطلاعات کاریابی هستند. نسل «اکس» امریکا که امروز مردان و زنانی 38 یا 39 ساله هستند، در موتورهای جست وجو بیشتر به دنبال اطلاعات مسافرت می گردند، در حالی که نسل پیرتر، اینترنت را در جست وجوی اطلاعات پزشکی تورق می کند.

جست وجوهای اینترنتی بر حسب پراکندگی جغرافیایی نیز تنوع جالب دارد. مثلا در لس آنجلس موضوع مورد علاقه بیشتر کاربران اینترنت، تفریحات است، اما در سیاتل و نیویورک و شیکاگو بیشتر کاربران به دنبال اطلاعات مربوط به سفر هستند. در آتلانتا (شاید تحت تاثیر پایگاه خبری سی. ان. ان) بیشتر مردم در اینترنت به دنبال خبر می گردند. در دنور بیشتر جست وجوها حول محور مسائل بهداشتی است.

این طبقه بندی در ابعاد جنسیتی صورت جالب تری به خود می گیرد. زنان در اینترنت بیشتر به دنبال نکته هایی پیرامون سلامتی جسمانی هستند، اما مردها ترجیح می دهند بیشتر وقت شان را با جست وجو به دنبال مسائل تفریحی و اطلاعاتی درباره ماشین ها و تکنولوژی های جدید بگذرانند.