آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
اخبار اقتصادی
۱۲

درخواست صندوق بین المللی پول برای قطع یارانه بنزین در ایران

گروه اقتصادی : صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد با توجه به اینکه اقشار کم درآمد در جوامع در حال توسعه قادر به خرید اتومبیل نیستند لذا یارانه های سوخت در این جوامع عمدتا به نفع ثروتمندان است.

صندوق بین المللی پول در این گزارش افزود: بسیاری از کشورهای در حال توسعه مبالغ هنگفتی را صرف پرداخت یارانه های مستقیم یا غیرمستقیم به مصرف بنزین می کنند و پرداخت یارانه های سنگین سوخت در کشورهای در حال توسعه را یکی از دلایل تقاضای فزاینده برای این ماده در این کشورها دانست. در این گزارش با توجه به این مساله و با توجه به افزایش بیش از پیش قیمت سوخت بر لزوم قطع یارانه های سوخت در کشورهای درحال توسعه تاکید شده است و برای کاهش آثار منفی ناشی از قطع یارانه های سوخت بر زندگی مردم فقیر اتخاذ سیاست های حمایتی از این اقشار از جمله کاهش مالیات ها و یا قیمت گذاری دوگانه درمورد سوخت پیشنهاد شده است. بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان نفت رکورددار پرداخت یارانه های سوخت در جهان هستند. این کشورها هر ساله مبالغ هنگفتی از بودجه خود را به پرداخت یارانه های سوخت اختصا می دهند.

یارانه سوخت در ایران 34 سنت بوده و این در حالی است که هر گالن بنزین در کشورهای صنعتی بالغ بر 95\4 دلار درهر گالن است.

صندوق بین المللی پول در ادامه گزارش خود افزایش بی رویه تقاضا برای سوخت را یکی از اثرات منفی ناشی از پرداخت یارانه های گسترده سوخت در کشورهای درحال توسعه دانسته است و به این کشورها هشدار داده است اگر سیاست های خود در زمینه پرداخت یارانه های سوخت را تغییر ندهند، با تقاضای روزافزون برای سوخت مواجه خواهند شد.

سیاست پرداخت یارانه های سوخت در کشورهای در حال توسعه باعث خواهد شد تا میزان تقاضا برای سوخت در این کشورها از یک سوم کل تقاضای جهانی در سال 2004 به یک دوم تقاضای جهانی در سال 2030 برسد.