آرشیو سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۶
گردشگری
۱۰

دامها از جنگلهای گیلان اخراج می شوند

دامداران استان گیلان با گذشت مدت قراردادشان، از جنگلهای استان اخراج می شوند تا بیش از700هزار هکتار فضای سبز این استان محفوظ بماند.

جنگلهای گیلان جزو معدود گونه های گیاهی در جهان است که در عصر یخبندان از تخریب مصون مانده و به عنوان فسیلهای زنده محسوب می شوند. این جنگلها همچنین بخش مهمی از اکسیژن منطقه را تامین می کنند.

فرجپور مدیر روابط عمومی اداره محیط زیست استان گیلان، با اشاره به اهمیت جنگلهای حاشیه جنوبی دریاچه خزر در این رابطه گفت: «خروج دامها از محدوده جنگل یک ضرورت است که باعث رشد دوباره نهالهاست و وجود این حیوانات اجازه رشد دوباره گیاهان را به خاک منطقه نمی دهد.»

فرجپور با اشاره به مشکلات اجتماعی و فقری که ممکن است بر اثر اخراج دامداران محلی از جنگلها پدید آید، خاطرنشان کرد:«نباید بخاطر تامین معیشت اهالی بومی، جنگلها را از بین برد. چیزی که مهم است حفظ جنگلهای حاشیه دریای خزر است. بنابراین باید دامهای این استان سازماندهی شوند.»

وی همچنین به برداشت بی رویه درختان از جنگلهای این استان اشاره کرد و افزود:«متاسفانه شاهدیم که برخی به صورت قانونی یا غیر قانونی بهترین درختان توسکای منطقه را قطع می کنند که در کارخانه های کاغذسازی تبدیل یه بدترین نوع کاغذ می شود.»

پیش از این معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان ازکاهش 25درصدی بهره برداری ازجنگلهای گیلان خبر داده بود که بالطبع سهمیه برداشت چوب از جنگلهای گیلان را کاهش خواهد داد.