آرشیو سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۶
فرهنگ و هنر
۱۶

هشدار درباره آسیب های احتمالی راه اندازی تله کابین در محوطه گنجنامه همدان

طرح راه اندازی تله کابین در محوطه کوهپایه الوند و مجتمع دیدنی و چند هزار ساله گنجنامه همدان، با انتقاد مسوولان میراث فرهنگی استان روبه رو شده است.

به گزارش «بازتاب»، این طرح با شعار افزایش جذب توریست در این بخش، بیش از همه توسط شهرداری، سازمان همیاری آن و شورای شهر همدان و به ویژه حجازی، رییس بانفوذ این شورا پیگیری می شود.

در حالی که معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری همدان، اجرای این طرح را تهدیدی برای میراث فرهنگی 2500 ساله گنجنامه که حاوی کتیبه های خشایارشاست می داند، حسین مرعشی معتقد است، با تغییر مکان برخی پایه های تله کابین، مشکل آن حل شده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همدان در گفت وگو با «بازتاب»، شتاب زدگی و عجله را از معایب این پروژه دانست و گفت: این پروژه در سال های 78 و 79 و پیش از ادغام دو سازمان میراث فرهنگی و سازمان ایرانگردی و گردشگری و بنا به تصویب سازمان ایرانگردی، آغاز به کار کرده و روشن است که از لحاظ سازمان ایرنگردی وقت این کار زمینه جذب توریسم را افزایش می داد اما از بعد میراث فرهنگی، توجهی به خطرات و تخریب بنای تاریخی کتیبه های گنجنامه نشده بود.

سیدحسین مرعشی، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تصویب اولیه این طرح را مربوط به دوره ریاست پیش از خود دانسته و ادامه کار را در زمان مدیریت خویش ذکر نمود و گفت: از آنجا که تله کابین های خریداری شده، بدون استفاده رها و طرح اولیه نصب تله کابین نیز تصویب شده بود، با پیگیری های رییس شورای شهر همدان، آقای حجازی، تعدادی کارشناس فنی برای بررسی طرح فرستاده شد که سرانجام، به شرط جابه جایی سه عدد از پایه های تله کابین، مورد موافقت قرار گرفت و به رغم مخالفت سرمایه گذار، این پیش شرط سازمان میراث فرهنگی به کرسی نشانده شد.

مرعشی، با حمایت از طرح نصب تله کابین در گنجنامه، آن را طرحی جذاب و با قابلیت جذب توریسم بیشتر دانست و گفت: در صورتی که طرح کنونی، مطابق نظر کارشناسان فنی انجام شود، هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد و طرح خوبی نیز خواهد بود.