آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۵۶
بین الملل
۵

اخبار کوتاه عراق

< ترور خواهر معاون رئیس جمهوری عراق

خواهر معاون جدید رئیس جمهوری عراق به دست مردان مسلح ناشناس ترور شد. منابع پلیس بغداد اعلام کردند که روز پنجشنبه گذشته، 27 آوریل، «میسون احمد باقر الهاشمی» خواهر «طارق الهاشمی» از سیاستمداران سنی عراق که روز شنبه گذشته به مقام معاونت ریاست جمهوری این کشور منصوب شد، هنگام خروج از خانه خود واقع در یکی از محله های جنوب شهر بغداد هدف تیراندازی سرنشینان یک اتومبیل قرار گرفت و همراه با محافظ خود، به ضرب گلوله کشته شد. وی دومین عضو از خانواده طارق الهاشمی است که ظرف چند هفته اخیر ترور می شود.روز 13 آوریل نیز یکی از برادران هاشمی به ضرب گلوله افراد ناشناس در پایتخت عراق جان خود را از دست داد. الهاشمی نوار ویدیویی ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق که اهل تسنن را تشویق به مبارزه علیه دولت جدید کرده بود، کم اهمیت شمرده بود.

< طرح جدیدی برای کاهش نیروهای آمریکایی

«موفق الربیعی» اظهار داشت: عراق طرح جدیدی را در اختیار دارد که به موجب آن کاهش تعداد نیروهای آمریکایی طی سال جاری و عقب نشینی اکثریت آنها تا دو سال آینده ممکن می شود. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط «موفق الربیعی»، مشاور امنیت ملی عراق، در نشستی که با حضور دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا در بغداد برگزار شد، اظهار داشت: ما طرحی در اختیار داریم که بیانگر توافق دولت عراق و آمریکا برای بر عهده گرفتن تدریجی مسؤولیت امنیتی کشور از سوی نیروهای عراق است.

< ژاپنی ها فعلا از عراق خارج نمی شوند

با فرمان رئیس سازمان دفاع ژاپن برای اعزام نیروهای جایگزین تازه نفس به عراق، خروج زود هنگام نیروهای ژاپنی از عراق منتفی شد. «فوکوشیرو نوکاگا» رئیس سازمان دفاع ژاپن دیروز فرمان داد که نیروهای تازه نفس ارتش این کشور خود را آماده رفتن به عراق برای جایگزینی نیروهای کنونی در این کشور کنند.

< انتخاب رئیس موساد در شمال عراق

یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع اروپایی موجود در عراق اعلام کرد که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) رئیس جدید منطقه شمال عراق را انتخاب کرده است. به نوشته الدیار،رئیس جدید دایوید نام دارد و وی درفاصله سالهای 1996 تا 1999میلادی مسؤول فعالیت سازمان جاسوسی موساد درجنوب لبنان بوده است. به نظر می رسد رئیس جدید موساد در منطقه شمال عراق به دو زبان عربی و کردی تکلم می کند.