آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۵۶
بین الملل
۵

سخنان تحریک آمیز سفیر واشنگتن در بیروت

در حالی که رهبران سیاسی لبنان گفت وگوهای خود را درباره موضوع ریاست جمهوری و استراتژی دفاع ملی از لبنان یا سلاح مقاومت از عصر دیروز از سر گرفتند، سفیر آمریکا در بیروت در اظهاراتی تحریک آمیز خواستار برکناری «امیل لحود» از قدرت شد. به گزارش منابع لبنانی دورجدید مذاکرات رهبران سیاسی لبنان با هدف حل مسائل داخلی این کشور دیروز از سر گرفته شد. رهبران 14 گروه و حزب سیاسی لبنان به پای میزمذاکره برگشتند تا بر سر دو موضوع سرنوشت لحود و خلع سلاح حزب الله به رایزنی بپردازند. این در حالی است که جفری ویلتمن سفیر آمریکا در بیروت در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: کاخ سفید به این چشم دوخته است تا رئیس جمهوری را از لبنان به آمریکا دعوت کند که با آزادی و بر اساس قانون اساسی لبنان انتخاب شود و نماینده آینده لبنان و نه گذشته آن باشد و با وجود اهمیت گفت وگوملی درحل این مساله امیدواریم آن روز بزودی فرا رسد.

آخرین دور کنفرانس گفت وگوی ملی لبنان سوم آوریل با تعهد به پایان دادن به مشاجرات درباره ابقاء یا عدم ابقاء امیل لحود رئیس جمهوری لبنان پایان یافت.

لحود از سوی سیاستمداران ضد سوریه تحت فشار است تا استعفا دهد؛ اما رئیس جمهور لبنان تاکنون از انجام استعفا خودداری کرده است. سرنوشت سلاح های حزب الله لبنان نیز مساله اختلاف برانگیزی در میان گروه های لبنانی شده است. برخی از گروه ها معتقدند حزب الله لبنان باید سلاح هایش را به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل اسرائیل حفظ کند؛ در حالی که عده ای معتقدند این مقاومت باید سلاح هایش را کنار گذاشته و به سیاست بچسبد.

منابع سیاسی معتقدند، بعید است که این مذاکرات به توافق نامه سرنوشت سازی درباره سلاح های مقاومت دست یابد؛ اما کمیته ای از کارشناسان سیاسی و نظامی برای تمهید استراتژی به منظور دفاع از لبنان علیه اسرائیل تشکیل می شود.