آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۵۶
صفحه آخر
۲۴

با اهدای نخستین جایزه نقد منتقدان برگزیده ادب وهنر معرفی شدند

• نخستین جایزه نقد به پروین سلاجقه، شهلا زرلکی، علی اصغر قره باغی دکترساسان فاطمی وخسرو دهقان در حوزه های ادبیات، هنرهای تجسمی، موسیقی و سینما تعلق گرفت

برگزیدگان نخستین جایزه نقد ادب و هنر معرفی شدند.هیات داوران پروین سلاجقه، شهلا زرلکی، علی اصغر قره باغی، دکتر ساسان فاطمی و خسرو دهقان را شایسته دریافت نخستین جایزه نقد شناختند.

به گزارش ایسنا در این مراسم که در محل بنیاد نویسندگان و هنرمندان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ترتیب یافته بود، عبدالجبار کاکایی برنامه را با شعری در تکریم پیامبر اکرم (ص) شروع و علت را این طور عنوان کرد که نخستین منتقد سنت جاهلی، حضرت پیامبر (ص) بودند.

او تجلیل نقد را نشانه تکامل فکری و روحی یک ملت دانست و گفت: سنت نقد در دوره های متفاوت شعر فارسی وجود داشته، گرچه کند بوده است.

صادق کرمیار - مدیر بنیاد نویسندگان و هنرمندان - نیز با اشاره به زیرمجموعه های این بنیاد - خانه داستان، شعر، نقد و طنز با مدیریت های محمدرضا بایرامی، عبدالجبار کاکایی، شاهرخ تندروصالح و رضا رفیع - از گشایش خانه ترانه در روز 13 اردیبهشت ماه جاری با مدیریت اهورا ایمان خبر داد.

در ادامه شاهرخ تندروصالح - دبیر اجرایی جایزه - بیانیه هیات داوران را خواند و برگزیدگان به این ترتیب اعلام شدند: پروین سلاجقه، به خاطر تلاش در عرصه نقد شعر و ادبیات کهن ایران، شهلا زرلکی به خاطر تلاش در نوشتن نقد ادبیات داستانی ایرانی و خارجی، دکتر ساسان فاطمی، به خاطر ارائه مباحث نظری نقد موسیقی، علی اصغر قره باغی، به خاطر تلاش در شناساندن هنرهای تجسمی مدرن ایران و جهان و خسرو دهقان به خاطر تلاش در عرصه نقد آثار سینمایی ایران و جهان.جایزه های این بخش را محمود دولت آبادی، عبدالعلی دستغیب - دبیر جایزه -، امید روحانی و مدیا کاشیکر - از اعضای هیات داوران - اهدا کردند.

سپس دولت آبادی در سخنانی گفت: خوشحالم که در جمع بدون مرزی هستم. او همچنین با این ابراز امیدواری که مرزها پس از 27 شکسته شوند، گفت: یکی از مسایل چند سال گذشته، ایجاد ناهمزبانی در میان مردم ایران و بخصوص روشنفکران و نویسندگان بود.آن چه باعث می شود این مسائل تا حدودی برداشته شوند، حسن نیت ما ایرانیان در باب این است که ما همه در یک کشتی نشسته ایم و همیشه دوست داریم ناخدایان بخردی این کشتی را هدایت کند.