آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۹
اقتصاد نو
۱۲

بخش دولتی از سیستم بهای تمام شده برای تولیدات خود استفاده نمی کند

گروه اقتصادی: رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: متاسفانه بخش دولتی در ایران، هنوز از سیستم بهای تمام شده برای تولیدات خود استفاده نمی کند که این امر از مهمترین دلایل ضعف کارایی و اثربخشی دستگاه های دولتی است.

غلامرضا سلامی که به مناسبت برپایی «سمینار بهای تمام شده، ابزار ارتقای بهره وری» (8 و 9 خردادماه 1385) سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود: در بخش دولتی حتی تشکیلات عظیمی مانند صنعت نفت، هنوز از سیستم بهای تمام شده برای تولیدات خود بهره نمی گیرند و در بخش خصوصی نیز به دلایل گوناگون، توجه جدی به این مهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در رقابت با تولیدکنندگان خارجی، متاثر از این بی توجهی است، خاطرنشان ساخت، خوشبختانه در قانون برنامه چهارم توسعه، به این مهم توجه جدی شده است.

سلامی یادآور شد: برای مثال در ماده 138 این قانون، شناسایی و احصای فعالیت ها و خدمات دستگاه های اجرایی و تعیین قیمت تمام شده آنها و نیز تخصیا اعتبارات، براساس عملکرد و نتایج حاصل از فعالیت ها متناسب با قیمت تمام شده، به عنوان یک تکلیف، برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین شده است.

به گفته این کارشناس مالی، از آنجایی که در گذشته هیچ نوع اقدام موثری در زمینه بررسی ابزارهای ارتقای بهره وری، از طرف مراجع ذی ربط مشاهده نشده است، انجمن حسابداران خبره ایران، به عنوان یکی از فعال ترین نهادهای مدنی، لازم دید تا در این زمینه، باب بحث را بگشاید.

سلامی تصریح کرد: سیستم های هزینه یابی، این امکان را فراهم می سازد تا بتوان اجزای بهای تمام شده محصول (اعم از کالا و خدمات) را با نرم های ملی و بین المللی که می تواند، درقالب بودجه ریزی عملیاتی تجلی پیدا کند، مقایسه و انحرافات را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

گفتنی است، «سمینار بهای تمام شده، ابزار ارتقای بهره وری» توسط انجمن حسابداران خبره ایران در روزهای 8 و 9 خردادماه امسال در مرکز همایش های رازی تهران برپا می شود.