آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۷۴۸
جهان
۸

گزارش ترور حریری به کوفی عنان

رئیس کمیته تحقیق درباره ترور رفیق حریری درخواست کرده تا زمانی برای ملاقاتش با دبیرکل سازمان ملل و برخی از نمایندگان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل تعیین شود. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط احتمالا محور مذاکرات سرژ برامرتز رئیس کمیته تحقیق درباره ترور نخست وزیر سابق لبنان، ارائه گزارش دیدار وی با رئیس جمهوری سوریه و معاون وی و مطابقت گفته های آنان با اطلاعات موجود در پرونده باشد. از جمله مواردی که باید مورد مطابقت قرار گیرد، اظهارات اسد در مورد ادعاهای موجود در مورد این نکته است که اسد در آخرین دیدارش با حریری از تمدید ریاست جمهوری امیل لحود سخن گفته است. گفته می شود دیدارهای برامرتز با مقامات سوری اگرچه ظاهرا موفقیت آمیز بوده اما نتایج رضایتبخشی به دنبال نداشته.

• درخواست نخست وزیر سابق لبنان

نخست وزیر سابق لبنان اعلام برنامه زمانی مشخص برای اجرای دیگر قطعنامه های بین المللی قبل از اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت را خواستار شد.

به گزارش روزنامه دارالخلیج، سلیم الحص نخست وزیر سابق لبنان، از احزاب سیاسی این کشور خواست تا ضمن اتخاذ یک موضع گیری رسمی مشترک از سازمان ملل متحد بخواهند برنامه زمانی مشخصی را برای اجرای تمامی قطعنامه های مربوط به امور لبنان، سوریه و اسرائیل اتخاذ کند. از جمله قطعنامه هایی که الحص به آنها اشاره کرده، عبارتند از قطعنامه 194 در بازگشت آوارگان فلسطینی به فلسطین اشغالی و قطعنامه 242 درخصوص جنگ اعراب- اسرائیل. وی همچنین تصحیح روابط لبنان و سوریه را به دلیل بحران های اخیر در روابط این دو کشور خواستار شد. از سوی دیگر جفری ویلتمن سفیر آمریکا در بیروت، هرگونه دخالت کشورش را در پرونده تغییر ریاست جمهوری در لبنان رد کرد. وی پس از دیدار با عماد میشل عون رهبر مارونی های لبنان تاکید کرد: «موضوع ریاست جمهوری یک موضوع داخلی است و هیچ طرف بین المللی حق دخالت در آن را ندارد.»

ویلتمن با اعلام حمایت کشورش از مذاکرات گفت وگوی ملی لبنان، اجرای کامل قطعنامه 1559 شورای امنیت را در سریع ترین زمان ممکن خواستار شد. از سوی دیگر ولید جنبلاط رهبر دروزی های لبنان، بار دیگر درخواستش را مبنی بر ایجاد روابط دیپلماتیک میان لبنان و سوریه براساس احترام به حاکمیت و استقلال دو کشور مطرح کرد. با این حال جنبلاط بر ضرورت تثبیت لبنانی بودن مزارع شبعا و همچنین تثبیت توافقنامه آتش بس میان اسرائیل و لبنان تاکید کرد.