آرشیو چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۶۶
جهان سیاست
۱۹

احزاب مخالف مشرف «ائتلاف برای اعاده دموکراسی» تشکیل دادند

بوتو و نواز شریف رویاروی ژنرال ها

شبکه های تلویزیونی عربی دیروز خبر از اتحاد و همکاری دو حزب بزرگ پاکستان علیه حکومت ژنرال مشرف دادند. آن گونه که الجزیره و العربیه گزارش دادند، دو حزب سیاسی مردم و مسلم لیگ (شاخه نواز) برای اعاده دموکراسی و پایان دادن به دولت ژنرال مشرف به توافق رسیده اند.

پیش نویس این توافق از سوی بی نظیر بوتو و میان محمد نواز شریف رهبران دو حزب تایید شده است.

مهم ترین نکته مورد توافق این دو رهبر سیاسی، تعیین فرمانده ارتش از سوی نخست وزیر است.

آنان در توافق نامه خود ذکر کرده اند که در آینده هرگز از نیروی نظامی برای سرنگون کردن دولت منتخب استفاده نکنند.

امضای این توافق، فشار سیاسی موجود بر ارتشبد مشرف را تشدید خواهد کرد. دو حزب مسلم لیگ و مردم از زمان پایان یافتن دوره حکومت نظامی ژنرال ضیاءالحق در اواخر دهه 80 قرن 20، هر یک برای دو مرتبه دولت و کابینه را در اختیار داشتند اما با کودتای ژنرال ها در اواخر دهه 90، این دو مجبور شدند که در خارج از کشور و به حالت تبعید فعالیت کنند.

ارتشبد مشرف که با حمایت نواز شریف در اواسط دهه 90 به فرماندهی ارتش پاکستان منصوب شد، در پاییز 1999، با انجام یک کودتا، دولت منتخب را ساقط کرد و خود به قدرت رسید.

نواز شریف بعد از کودتا بازداشت گردید اما با پا در میانی شاهزاده های سعودی به ویژه امیر عبدالله ولیعهد وقت و امیر سلطان دیگر برادر ملک فهد، از زندان آزاد شد و در عربستان اقامت گزید. بوتو نیز در لندن و دوبی مستقر است.

ژنرال مشرف تهدید کرده، این دو رهبر سیاسی اگر به کشور بازگردند، بازداشت خواهند شد.

نواز شریف و بوتو تصمیم دارند در انتخابات پارلمانی سال 2007 شرکت کنند. در پاکستان، طبق قانون اساسی نخست وزیر توسط مجلس ملی انتخاب می شود. رییس جمهوری نیز با رای نمایندگان مجلس ملی و مجالس چهار ایالت سند، بلوچستان، سرحد و پنجاب انتخاب می شود.