آرشیو چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۶۶
صفحه آخر
۲۰
اقتصاد بلا گ

آخرین پست «یادداشت های اقتصادی احمد» درباره تفاوت چشم گیر دستمزدها در آمریکاست

افزایش نابرابری در آمریکا

«آمارهای موجود نشون می ده که نابرابری در آمریکا از اواخر دهه 70 افزایش یافته و کسی هم اون رو انکار نمی کنه. گفته می شه که منشا این نابرابری تغییر در سطح دستمزدها بوده به طوری که دستمزد افراد تحصیل کرده افزایش و دستمزد افراد کم سواد کاهش پیدا کرده. مثلاتفاوت دستمزد اون هایی که مدرک کالج دارند با اون هایی که ندارند بیش از 20 درصد افزایش یافته. طبق آمار دیگه ای که من دارم در آمریکا از اواخر دهه 70 تا اواسط دهه 90 اختلاف دستمزد 10 درصد بالا نسبت به 10 درصد پایین حدود 29 درصد افزایش یافته. این موضوع فقط مختص به آمریکا نبوده بلکه در بیشتر کشورهای پیشرفته هم همین اتفاق افتاده. مثلاهمین عدد برای انگلستان 27، برای نیوزیلند 15، برای ایتالیا 14 و برای کانادا 9 درصد بوده. در واقع توضیح این پدیده یکی از مباحث داغ اقتصادی سال های اخیر بوده و اقتصاددانان برجسته ای مثل کروگمن- فینسترا- آسمغلو به طور جدی به اون پرداختند.

دو دلیل برای این پدیده ذکر شده. دلیل اول متکی است به اثر ورود کشورهای در حال توسعه به عرصه تجارت بین الملل و دلیل دوم متکی است به تغییرات تکنولوژیکی. توضیح خیلی ساده استدلال اول اینه که به دلیل افزایش عرضه تولیدات کم مهارت بر توسط کشورهای در حال توسعه و همچنین انتقال این نوع فرآیندهای تولید از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه تقاضای نسبی برای نیروی کار غیرماهر در کشورهای توسعه یافته کاهش و درنتیجه دستمزد نسبی اون ها کاهش پیدا کرده. شواهد تجربی موجود نشون داده که این پدیده می تونه بخشی از تغییرات در دستمزد رو توضیح بده ولی نمی تونه دلیل اصلی این حجم از تغییرات در دستمزدها باشه.

دلیل دیگه ای که به نظر میاد نقش مهم تری داشته باشه تغییرات تکنولوژیکی مهارت بر11) بوده. یعنی تکنولوژی در دهه های اخیر (با ظهور تکنولوژی دیجیتال- کامپیوتر و از این قبیل) طوری تغییر کرده که به نیروی کار ماهر احتیاج بیشتری هست. به یه زبون دیگه تکنولوژی جدید جانشین نیروی کار غیرماهر ولی مکمل نیروی کار ماهره. افزایش در تقاضا برای نیروی کار ماهر بر اثر این نوع از تغییرات تکنولوژیکی دستمزدهای نسبی اون هارو افزایش داده. شواهد تجربی قابل توجهی برای صحت این استدلال پیدا شده.»

پی نوشت:

skill-biased technological change 11