آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۶۱
صفحه آخر
۲۴

دور و نزدیک رادیو از زبان نشیبی

مریم نشیبی صدایی به یاد ماندنی دارد. سالهاست صدای او را از شبکه های مختلف رادیویی شنیده ایم. اما اکثر شنوندگان رادیو صدای مهربان او را با داستان های شب به خیر کوچولو به یاد می آورند. مخاطبان شب به خیر کوچولو کودکان هستند، اما چه بسیار بزرگسالانی که به خاطر جنس خاص صدای نشیبی پای این برنامه نشسته اند.

او متولد سال 1325 و لیسانسیه جغرافیای اقتصادی از دانشگاه تهران است. نشیبی از سال 51 تا 74 مدرس رشته جغرافیا در دبیرستان های تهران بوده و کار گویندگی را از سال 57 به دعوت علی اصغر دریابیگی آغاز کرده است.

او خود می گوید: «در بدو ورود به رادیو، قرار بود گوینده خبر باشم. اما این مساله ویژگی های خاصی را می طلبید که من نداشتم. من بسیار احساساتی بودم و این برای یک گوینده خبر به هیچ وجه مناسب نیست.» نشیبی سال 69 از دفتر ساعد باقری برای گویندگی داستان دعوت می شود و مهدی سدیفی که تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده داشت پیچ و خم های گویندگی را به وی می آموزد.

این برنامه در نخستین جشنواره رادیو به عنوان برنامه برتر،در دومین جشنواره من به عنوان گوینده برتر شناخته شدم.»

پخش این برنامه چندی است متوقف شده است و نشیبی آن برنامه را به شکلی دیگر در برنامه قصه های ایرانی برای بچه های ایرانی از شبکه صدای آشنا ادامه می دهد اما از کودکان می خواهد دست به دعا بردارند تا پخش این برنامه مجددا آغاز شود. نشیبی، روند رادیو را طی 66 سال گذشته روند صعودی دانست.

در حال حاضر مریم نشیبی، گوینده برنامه های رادیویی «گلبانگ»، «قصه ظهر جمعه» در شبکه سراسری صدا و «قصه های ایرانی برای بچه های ایرانی» در شبکه صدای آشناست، بخش عصرگاهی چهارشنبه های شبکه رادیویی پیام، راوی «از رمان تا نمایش» شبکه فرهنگ و نریتور برنامه تلویزیونی «دیار یادها» از شبکه اول سیما کارهای دیگر او در بهار 61 سالگی است.