آرشیو شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۱۰۵
اخبار اقتصادی
۱۳

ضرردهی خطوط هوایی ادامه دارد

شرکت های هواپیمایی 330 میلیارد تومان بدهکارند

ایسنا: در حالی که شرکت های هواپیمایی داخلی بدهی سه هزار و 49 میلیارد ریالی بابت دریافت خدمات فرودگاهی به شرکت فرودگاه های کشور دارند، نبود تعادل میان قیمت بلیت هواپیما و هزینه های تمام شده، ایرلاین ها را با چالش هایی در این صنعت مواجه کرده است.

این در حالی است که شرکت های آسمان و هما نیز بیش از 250 میلیارد ریال بدهی به شرکت ملی نفت دارند.

شرکت پیام وابسته به وزارت ارتباطات بدهکارترین ایرلاین به شرکت فرودگاه ها است، بطوری که این شرکت 2500 میلیارد ریال به شرکت فرودگاه های کشور بدهکار است. بعد از پیام نیز آسمان و هما هرکدام با 240 و 226 میلیارد ریال قرار دارند.

ایران ایرتور نیز 73 میلیارد ریال به شرکت فرودگاه های کشور بدهکار است و سایر ایرلاین ها نیز به دلیل خصوصی بودنشان و پرداخت بموقع هزینه های فرودگاهی خود تنها 10 میلیارد ریال به این شرکت بدهکارند.

کارشناسان هوایی معتقدند که طرح افزایش 20 درصدی قیمت بلیت هواپیما که در پرده یی از ابهام بسر می برد می تواند بخش عمده یی از ضرردهی ایرلاین ها را جبران کند اما راه حل بهتر از آن آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی همچون مسیرهای خارجی است؛ بطوری که با این روند ایرلاین ها براساس فصول پروازی قیمت بلیت خود را تنظیم می کنند و این امر موجب ارایه خدمات بهتر از سوی ایرلاین ها برای ایجاد یک رقابت برای جذب مسافر می شود.

در حال حاضر که افزایش نیافتن هزینه حمل و نقل در دستور کار دولت قرار دارد، ضروری است که بلیت هواپیما از سبد حمایتی دولت خارج شود و تعیین قیمت بلیت هواپیما به دست بازار سپرده شود.

شاید با این اقدام قیمت بلیت هواپیما دستخوش افزایش 20 تا 30 درصدی شود اما دیگر ایرلاین ها بهانه یی برای ضرردهی نداشته و کیفیت خدمات خود را افزایش داده و روند نوسازی ناوگان خود را تسریع خواهند کرد.

اما با روند فعلی و بنا به گفته وزیر راه و ترابری به دلیل پایین بودن قیمت بلیت هواپیما، استقبال ایرلاین ها برای سرمایه گذاری در خرید هواپیما کاهش یافته است.