آرشیو شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۱۰۵
اخبار اقتصادی
۱۳

به دنبال تحریم های احتمالی صورت گرفت؛ مذاکرات ایران برای واردات برنج تایلند

بازتاب : در حالی که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، امسال را سال خودکفایی برنج اعلام کرده اند، یک خبرگزاری معتبر اقتصادی از مذاکرات مقامات ایران برای وارد کردن 300 تا 400 هزار تن برنج تایلندی خبر داده است.

جالب آنکه علت این کار، احتمال تحریم اقتصادی ایران عنوان شده و این در حالی است که به رغم شکایت برنجکاران از تبدیل شالیزارها به ساختمان ها و ویلاهای مسکونی، هم اکنون 600 تا 700 هزار تن برنج در این مزارع کشت می شود.

ایران با در نظر گرفتن مساله احتمالی روبرو شدن با تحریمات شورای امنیت، به دنبال پیگیری برنامه واردات برنج از تایلند است.

«بلومبرگ» نوشت: ایران که بخاطر برنامه هسته یی اش، احتمال اعمال تحریمات سازمان ملل را احساس کرده، تصمیم گرفته برای تقویت و توسعه معاملات خرید برنج از تایلند، مخالفت کند و دلیل این کار، ترس از این است که احتمالا ایران، خود را برای مقاومت و ایستادگی در برابر تلاش های بین المللی برای به انزوا کشیدن این کشور، آماده می کند.

به گفته «چو کیات وفاسوونگ»، رییس انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، مقامات ایرانی، مذاکراتی را با چند صادرکننده برنج داشته و درباره خرید سیصد تا چهارصد هزار تن از این محصول گفت وگو کرده اند.

به گفته «چو کیات»، این اقدام ایران بخاطر نگرانی از تحریم های تجاری به وجود آمده، است.

وی ادامه داد: این گونه سفارش های برنج از سوی ایران غیرعادی است، زیرا این کشور از گذشته تا به حال، مقادیر بسیار کمی برنج از تایلند خریداری کرده است.

برنج ایرانی که بنا بر گزارش «ج ثب» باکیفیت ترین برنج دنیاست، عمدتا در 230 هزار هکتار اراضی شالیکاری استان گیلان به عمل می آید و سالیانه بین 600 تا 700 هزار تن برنج سفید از این مزارع برداشت می شود.

موضوع خودکفایی برنج و افزایش سطح زیر کشت برنج، در حالی مطرح می شود که واردات و بویژه قاچاق مقادیر زیادی از این محصول، از مرزهای جنوب شرقی از یک سو و تبدیل سریع زمین های کشاورزی شمال به ساختمان ها و ویلاهای مسکونی از سوی دیگر، این هدف را به چالش کشانده است.