آرشیو پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۶۸
زنان
۸

عبور دختر نابغه ایرانی از تمام مسائل ریاضی

پیام شاطرانی

یکی از فیلم های مورد علاقه مریم میرزاخانی فیلمی است به نام Dogville در این فیلم نشان داده می شود که در آنجا هیچ دیوار و مانعی وجود ندارد. انتخاب این فیلم توسط مریم میرزاخانی نشان می دهد که برای تحقیقات و تلاش او در طبیعت هیچ پایانی وجود ندارد.

او می گوید: بارها برایم اتفاق می افتد که احساس می کنم در یک جنگ بزرگ و وسیع هستم و نمی دانم به کدام سو می روم اما به یکباره خود را بر فراز یک تپه می بینم و از آنجا می توانم همه چیز را واضح، روشن و شفاف ببینم هنگامی که این اتفاق می افتد واقعا هیجان برانگیز است.

مریم میرزاخانی متولد سال (1977) در حال حاضر 28 ساله است. او در ایران متولد شد و به مدرسه رفت. بعد از اینکه 2بار در مسابقات المپیک بین المللی ریاضی برنده شد توانست در دانشگاه شریف تهران مشغول به تحصیل شود. سرانجام در سال 1999 او توانست یکی از مشکلاتی را که چند نفر از ریاضیدانان در دانشگاه هاروارد با آن درگیر بودند را حل کند. او توانست حجم های فضایی منحنی هندسی را محاسبه کند.

مساله ای که ریاضیدانان مدت های زیادی برای یافتن راه عملی برای محاسبه حجم فرم های هندسی بودند و بالاخره او توانست عمق حلقه های ترسیم شده به روی سطوح هذلولی را محاسبه کند.

جیمز کارلسون مدیر انستیتو ریاضیات کلی (Clay) می گوید: مریم در پیدا کردن ارتباطات جدید یک پدیده است و بسیار فوق العاده عمل می کند. او می تواند خیلی سریع از یک مثال ساده به یک اثبات پیچیده از یک تئوری عمیق و بغرنج مساله را به راحتی حل وفصل نماید.