آرشیو پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۱۱۰
حوادث
۱۱

یک مقام قضایی تاکید کرد:سرعت و دقت در صدور احکام، نتیجه تخصصی شدن دادگاه ها

رییس کل دادگستری استان یزد، گفت: اگر دادگاه ها در هر زمینه یی اعم از زمینه حقوقی، جزایی و کیفری تخصصی شوند، قاضی پرونده نتیجه مطلوب تری می گیرد.

غلامحسین حیدری، درباره وجود دادگاه های تخصصی و تاثیر در صدور احکام، اظهار داشت: قاضی در دادگاه های تخصصی می تواند تجربیات بیشتری کسب کند و این امر در جلوگیری از اطاله دادرسی موثر است و در نهایت به صدور احکام مستند و مستدل کمک می کند.

وی با بیان اینکه در صورت تخصصی شدن دادگاه ها مشکل ارباب رجوع سریع تر حل می شود و قاضی با تبحری که در این زمینه پیدا می کند می تواند بهتر حکم صادر کند، تصریح کرد: دادگاه های حقوقی و کیفری را می توان بر اساس موضوعاتی که در دادگاه مطرح می شود تخصصی کرد و با تخصصی شدن امور کیفری می توان آنها را بهتر پیگیری و در امور مدنی می توان در همه زمینه های مدنی و حقوقی تخصصی عمل کرد.

رییس کل دادگستری استان یزد، درباره تفاوت دادگاه های تخصصی و اختصاصی اظهار داشت: حساسیت موجود در برخی از مشاغل باعث می شود که دادگاه های اختصاصی برای این مسائل به وجود آید، مانند دادگاه ها و دادسرای ویژه روحانیت که در این دادگاه ها به موضوعات خاص و به جرایم مربوط به قشر خاصی توجه می شود و به تمامی جرایم این قشر خاص رسیدگی می کنند و در همان دادگاه های اختصاصی نیز دادگاه های تخصصی می تواند وجود داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: محاکم اگر از مشورت افراد متخصص در زمینه های حقوق جزا و مدنی برخوردار شوند، طبیعی است که می توانند مشکلات را حل کنند. در حال حاضر برنامه اجباری کردن وکیل در محاکم حقوقی یا کیفری زمینه را برای رایزنی و مشاوره در امر حقوقی کیفری فراهم می کند.