آرشیو یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۱۱۲
حوادث
۱۱

معماری صحیح شهری در کاهش جرایم موثر است

کیفیت و تراکم بافت شهری و سیستم حمل و نقل در حوزه جنایی دارای تاثیر و نقش هستند.

امیراسماعیل رضوانفر دادیار دادسرای جنایی و نماینده دادستان در دادگاه کیفری ضمن بیان مطلب فوق، درباره جغرافیای جرایم در کلان شهر تهران گفت: تهران به لحاظ مهاجرت های فراوان، پذیرای جمعیت متنوع و مختلف از شهرهای مختلف است و جوانان شهرستانی هم در ضمیر ناخودآگاه خود دوست دارند سکونت در این کلان شهر را تجربه کنند.

در همین احوال هر نقطه یی از شهر به سبب وجود جاذبه های خاص مورد توجه بزهکاران نیز قرار گرفته است.

وی افزود: مرکز شهر تهران که بسیاری از بانک های مهم و مرکزی را در خود مستقر کرده، محل کمین و مراقبت بزهکاران کیف قاپ است که شاهدیم حتی کلاهبردارانی با اسناد مجعول مبادرت به وصول چک های مسروقه می کنند و درجریان تحقیقات مقدماتی از دستگیر شدگان پیرامون اینکه مدارک مجعول را به چه نحوه تهیه کرده اند معلوم شد که با مراجعه به منطقه ناصر خسرو، کوچه مروی و توپخانه با پرداخت مبلغ جزیی و یک قطعه عکس به فردی که اولین بار وی را دیده اند در ظرف چند ساعت شناسنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت و... مجعول تحویل می گیرند. بنابراین ضرورت دارد در این خصوص برای بزهکارانی که در این منطقه هستند چاره یی اندیشیده شود. همان گونه که با سوداگران دارو و درمان در این محدوده برخورد می شود.

رضوانفر تصریح کرد: بافت شهری در شهرک ها و مناطق شمالی شهر نیز جرایم خاصی را به همراه دارد. بنابراین اگر در ساخت بناها جوانب امر را در نظر بگیریم می توانیم در کاهش جرایم تاثیر گذار باشیم. همچنین در مجتمع های مسکونی و تجاری به دلیل عدم کنترل در ورود و خروج احتمال دارد جرایم متفاوتی رخ دهد.