آرشیو دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۲۳۶۲۷
بازنشستگان
۱۱

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستمری بگیران از طریق شعب تامین اجتماعی

کلیات طرح نحوه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستمری بگیران از طریق شعب سازمان تامین اجتماعی، در هیات مدیره آن تصویب شد.

به گزارش آتیه، حسین قدیم، معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی، ضمن اعلام این خبر، گفت: براساس این مصوبه مقرر شده است به منظور ایجاد رضایتمندی، حذف مقررات دست و پاگیر و وصول به موقع مطالبات، تسهیلات قر ص الحسنه توسط شعب سازمان تامین اجتماعی پرداخت و اقساط تسهیلات اعطایی از محل مستمری دریافت کنندگان این تسهیلات، کسر شود.

وی افزود: سازوکارهای اجرایی این طرح و نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای آن، درحال تهیه است و امیدواریم در نیمه اول سال جاری، اجرایی شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی، همچنین میزان وام احداث و خرید مسکن برای مستمری بگیران و بیمه شدگان این سازمان را در سال جاری حداکثر 7 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: میزان کل اعتبار مربوط به پرداخت وام های مسکن و قرض الحسنه سازمان تامین اجتماعی در سال جاری 500 میلیارد ریال است که معادل اعتبار اختصاص یافته به این بخش، در سال گذشته است.

براساس این گزارش، وی با اشاره به این که اعتبار مربوط به هر استان براساس سرانه تعداد بیمه شدگان و مستمری بگیران آن تخصیص می یابد، افزود: سقف وام و تسهیلات برای احداث و خرید مسکن در کلان شهرها به جز تهران 6 میلیون تومان و در سایر شهرستان ها 5 میلیون تومان تعیین شده است. میزان ریالی وام قرض الحسنه ازدواج نیز 300 هزار تومان و وام ضروری تحصیلی 200 هزار تومان است.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی، همچنین گفت: مستمری بگیران و بیمه شدگانی که دارای حداقل 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می توانند از تسهیلات احداث مسکن برخوردار شوند.همچنین شرط تعلق وام خرید مسکن، داشتن حداقل 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه است.

پیش از این بیمه شدگان و مستمری بگیران برای دریافت تسهیلات، پس از تایید استحاق آنها در شعبه برای دریافت تسهیلات، باید به بانک رفاه مراجعه می کردند و با ارایه ضامن و وثیقه، پس از کسر 15 تا 16 هزار تومان از وام 200 هزارتومانی، 175 هزار تومان دریافت می کردند

. مراحل دشوار و طولانی دریافت این تسهیلات از بانک رفاه و نیاز به معرفی ضامن و ارایه وثیقه، مشکلاتی را برای مستمری بگیران و بیمه شدگان متقاضی دریافت این تسهیلات ایجاد کرده و باعث نارضایتی آنان شده است.