آرشیو دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۲۳۶۲۷
اقتصاد روز
۱۹

یک کتاب در یک نگاه

طراحان چگونه می اندیشند؟

نام کتاب: طراحان چگونه می اندیشند

مؤلف: برایان لاوسون

مترجم: دکتر حمید ندیمی

ناشر: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

تاریخ انتشار: پاییز 1384 چاپ سوم

کتاب "طراحان چگونه می اندیشند" با عنوان فرعی "ابهام زدایی از فرایند طراحی" حاصل نظر به "اندیشه طراحانه" با دیدی همه جانبه است و تخصص دوگانه مؤلف در دو عرصه طراحی و روانشناسی، وی را در نزدیک شدن به چنین نگاهی یاری رسانده است.

مؤلف کیست؟

پروفسور برایان لاوسون در مدرسه معماری آکسفورد درس خوانده و تحصیلات خود را با دوره ای در دپارتمان روان شناسی کاربردی، دانشگاه آستون در برمینگام پی گرفته و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را نیز از همین دانشگاه دریافت کرده است. وی اکنون رئیس گروه مطالعات معماری دانشگاه شفیلد انگلستان است.

کتاب در پی چیست؟

اوسون بیش از 100 اثر منتشر کرده و از آن میان کتاب "طراحان چگونه می اندیشند" که از جامع ترین کتب منتشر شده در نوع خود است، از زمان انتشار جزء منابع درسی بسیاری از دروس طراحی، چه در رشته معماری و چه در سایر رشته های طراحی بوده است.

وی در کتاب دیگر خود با عنوان "طراحی در ذهن" فرایند طراحی را در خلال بررسی کارهای تعدادی از معماران صاحب نام جستجو می کند.

ترجمه کتاب به چه هدفی صورت گرفته است؟

در کشور ما از یک سو رویکرد جدی به موضوع روانشناسی و فرایند طراحی، سابقه چندانی ندارد و از سوی دیگر، رسمیت یافتن موضوع فوق در عناوین دروس رشته معماری از برنامه آموزشی دوره دکترای معماری و پس از آن، برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری پیش تر نرفته است.

اقبال روزافزون مجامع معماری کشور، بویژه در مدارس معماری، پاسخ شایسته ای می طلبد و آن معرفی منابع مکتوب مرجع به خوانندگان فارسی زبان است.

در این کتاب چه می خوانیم؟

بخش اول: طراحی چیست؟ / نقش دگرگون شونده طراح، نقشه های مسیر فرایند طراحی

بخش دوم: / مسئله ها و راه حل ها / اجرای مسئله طراحی، اندازه گیری در طراحی الگویی از مسئله های طراحی، راه حل ها و فرایند طراحی

بخش سه: اندیشه طراحان / انواع و شیوه های اندیشیدن، تفکر خلاق اصول راهنما، راهبردهای طراحی، فوت و فن های طراحی، دام های طراحی، طراحی با نقشه ها، طراحی با دیگران، طراحی با رایانه ها