آرشیو سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۹۵۸
بازرگانی
۵
فراسو

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند

فعال سازی مبادلات تجاری

وزیران اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان سی و چهارمین نشست دوره ای خود در زمینه فعال کردن مبادلات تجاری میان اعضا و از بین بردن موانع موجود به توافق رسیدند.

در این نشست که در ابوظبی برگزار شد، وزیران اقتصاد شورای همکاری با توجه به اعمال تعرفه گمرکی مشترک که از سال 2003 میان این کشورها آغاز شد، بر ضرورت به کارگیری راهکار مشخصی برای سهولت جابه جایی و حمل و نقل کالا میان کشورهای عضو تاکید کردند.

وزیران همچنین در زمینه تعیین جدول زمان بندی برای از بین بردن موانع موجود بر سر راه نقل و انتقال کالاها به ویژه در مراکز گمرکی و ایستگاه های بازرسی مرزی به توافق رسیدند. برپایی نمایشگاه های اقتصادی و بازرگانی مشترک از جمله مسائل مورد تاکید وزیران اقتصادی در این نشست بود. این وزیران همچنین بر ضرورت اتخاذ مواضع اقتصادی و بازرگانی مشترک در اجلاس ها و نشست های بین المللی تاکید کردند. عربستان، کویت، امارات متحده عربی، عمان، قطر و بحرین شش عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

کشورهای مذکور در نشست 27 مه سال 1981 (7 خرداد 60) در ابوظبی تاسیس سازمان منطقه ای شورای همکاری خلیج فارس را رسما اعلام کردند.

دبیرخانه دائم این شورا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی قرار دارد. همچنین در شانزدهمین نشست شورای وزیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا که روز گذشته در بروکسل برگزار شد، مذاکرات اصلی درباره پرونده هسته ای ایران و نیز راه اندازی منطقه آزاد تجاری میان اعضای این شورا و اتحادیه اروپا بود.