آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۹۵۹
دنیا
۶

واکنش کاسترو به قرار گرفتن در فهرست ثروتمندان جهان

ایسنا:فیدل کاسترو با حضور در یک برنامه تلویزیونی ویژه گزارش مجله فوربس که وی را یکی از ثروتمندترین حاکمان جهان برشمرده بود، تکذیب کرد و این داستان را «مزخرف و چرند» خواند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مجله فوربس در مقاله ای در شماره پنجم ماه مه با نام «ثروت های پادشاهان، ملکه ها و دیکتاتورها»، فیدل کاسترو، رهبر کوبا، را در میان 10 رهبر ثروتمند جهان در رده هفتم قرار داد. این مجله دارایی شخصی کاسترو را 900میلیون دلار، تقریبا دو برابر ثروت ملکه الیزابت دوم با 500 میلیون دلار اعلام کرد. این مجله همچنین به شایعه هایی مبنی بر وجود حساب های کلان کاسترو در بانک سوئیس اشاره کرده است. کاسترو در یک برنامه تلویزیونی گفت: تمام این موارد مرا آزرده کرده است. چرا من باید در برابر این مزخرفات از خودم دفاع کنم؟ کاسترو گفت: اگر آنها بتوانند ثابت کنند، من حتی یک دلار در یک حساب خارجی دارم، از پستم کناره گیری می کنم.

وی مقامات عالی رتبه از جمله رییس بانک مرکزی این کشور را برای رد این ادعاها و دفاع از شرف وی آزاد گذاشت. رییس بانک مرکزی کوبا گفت: غیرممکن است شخصی از سران رده بالای کشور، به خصوص رهبری مثل کاسترو که از سوی مردم کوبا به عنوان نمونه بشریت شناخته شده، بتواند حساب های شخصی در خارج از کشور داشته باشد. وی مقاله فوربس را افترایی مسخره و مضحک خوانده و سیا و مطبوعات آمریکایی تحت کنترل این امپراتوری را برای ادعاهای این مجله مقصر دانست.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از کاسترو اعلام کرد: در صورتی که دشمن بزرگ وی یعنی آمریکا بتواند ادعای مجله فوربس را ثابت کند، استعفا می دهد.