آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۲۰
شهرستان ها
۱۱

پرده برداری از یادمان قطب الدین شیرازی در تبریز

تبریز- خبرنگار کیهان:

نشست هم اندیشی استقبال از همایش بین المللی علاقه قطب الدین شیرازی، در تالار خاقانی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، برگزار شد.

در این همایش ایجاد زمینه و بستر علمی لازم به منظور بررسی های جامع پیرامون آثار قطب الدین شیرازی بحث و تبادل نظر شد. براساس این گزارش نشست هایی نیز برای قم و شیراز درنظر گرفته شده که در دانشگاه «مفید» قم، شخصیت حکمی قطب الدین بررسی خواهد شد.

«قطب الدین، تبریز و چرنداب»، «قطب الدین شیرازی و حکم اشراق» و «تاثیرپذیری قطب الدین شیرازی از صفی الدین ارموی»، سه مقاله ای هستند که در تبریز به عنوان سخنرانی ارایه شد. ضمن آنکه از یادمان وی در چرنداب تبریز پرده برداری شد.

علامه قطب الدین محمود شیرازی، در قبرستان چرنداب تبریز آرمیده است.

وی فرزند مولانا ضیاءالدین مسعود بن مصلح کازرونی، از اطبا و حکمای معروف اسلامی در 634 هجری در شیراز بود و گفته می شود در «دوتنگ» کازرون متولد شده است. «علامه» همواره در سفر بوده و در ملاتیه و سیواس ترکیه قاضی بود و از طرف «تکودار»، ایلخان مغول نیز، به سمت سفارت همراه اتابک پهلوان به «مصر» رفت.

«دره التاج» و «التحفه الشاهیه»، از آثار اوست. قطب الدین شیرازی سرانجام پس از 70 سال زندگی در رمضان 710 هجری قمری، فوت کرد و در کنار قاضی ناصرالدین عبداله بن عمر بیضاوی در تبریز به خاک سپرده شد.

سمینار بین المللی بزرگداشت علامه قطب الدین شیرازی، اول و دوم خرداد در تهران و چهارم آن در شیراز برگزار خواهد شد.