آرشیو سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۸۷۰
اقتصادی
۴

وزیر مسکن و شهرسازی: وام 10 میلیونی مسکن به زودی پرداخت می شود

وزیر مسکن و شهرسازی افزایش اجاره بهای مسکن را طبیعی دانست و از پرداخت وام 10 میلیونی خرید مسکن در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر، محمد سعیدی کیا در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص بررسی پدیده حاشیه نشینی، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا وام 10 میلیون تومانی که قرار بود اول خرداد ماه پرداخت شود به متقاضیان این وام پرداخت نمی شود، اظهار داشت: ما اعلام کردیم خرداد ماه، نه اول خرداد بنابراین در روزهای آینده پرداخت این وام آغاز می شود.

وزیر مسکن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه اینکه به اعلام پرداخت وام 3 میلیون ودیعه مسکن و وام 10میلیونی خرید مسکن باعث افزایش اجاره بها و قیمت مسکن شد، چرا دراین خصوص تدبیری صورت نگرفته است، تصریح کرد: دولت در کنترل و افزایش اجاره بها و قیمت مسکن دخالت مستقیم ندارد و بلکه سیاست کلان دولت افزایش عرضه است.

وی افزود: افزایش اجاره بها طبیعی است و هرسال بالا می رود بنابراین نگرانی اجاره را مرتبط به پرداخت وام ها نمی دانیم.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس آیین نامه دولت پیش بینی شده هر سال 50 هزار واحد مسکونی استیجاری ساخته شود که روش اجرایی آن بدین صورت است که زمین و وام را وزارت مسکن در اختیار سازندگان ومتقاضیان قرار می دهد و در شهرهای بزرگ 4 درصد و در شهرهای کوچک نیز 6 درصد یارانه پرداخت می کنیم وسازنده این واحد ها ملزم هستند این واحدها را به مدت 5 سال به متقاضیان اجاره دهند.

وی گفت: هر سال با افزایش تورم، قیمت وام های مسکن نیز افزایش می یابد، سال گذشته وام مسکن 10 میلیون تومان وام تولید و ساخت واحدهای اجاره ای 12 میلیون درنظر گرفته شده بود که این وام امسال به ترتیب به 5/17 و 5/13 میلیون تومان افزایش یافته است.

سعیدی کیا با بیان اینکه ما ادعا نکرده ایم همه مشکلات در بخش مسکن را حل خواهیم کرد اظهار داشت: دولت با انجام وام های یاد شده سالانه 200 هزارواحد مسکونی در روستا، 50 هزار واحد اجاره ای، 50 هزار وام خرید واحد مسکونی و 40 هزاروام ودیعه مسکن در نظرگرفته است.