آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۸۷۱
فرهنگی
۱۵

حجت الاسلام محمدعلی کوشا: زیبایی های قرآن، از فرط عظمت به وصف در نمی آید

هر انسانی که اهل معرفت باشد، زیبایی های قرآن مجید را به نحو عالی می بیند، اما نمی تواند آن طور که باید و شاید، آن را بیان کند. چرا که زیبایی های قرآن از فرط عظمت، به وصف درنمی آید.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی کوشا، مولف و پژوهشگر، با بیان این مطلب در گفتگو با ستاد خبری نشست زیبایی شناسی قرآن مجید، افزود: در نگاه زیبایی شناسانه به قرآن باید از دو منظر به بحث ورود داشته باشیم. نخست از منظر ساختار لفظی قرآن کریم و دوم از منظر ساختار محتوایی و معنوی آن.عضو اصلی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: جمله بندی آیات قرآن، کلمه پردازی و چینش حروف آن، از انتظام خاصی برخوردار است و این هماهنگی لفظ و ساختار و جمله بندی، جزو زیبایی های بی نظیر قرآن به شمار می رود. مولف کتاب “از فرهنگ تا جامعه” همچنین عنوان کرد: زیبایی های محتوایی و معنایی قرآن، بیشتر و فراتر از زیبایی های کلامی آن است. اما این زیبایی ها را اهل عرفان و کسانی که به طور مداوم و مستمر با قرائت و تفسیر قرآن سروکار دارند، درک و دریافت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کوشا گفت: کلمه “الله” که نشان دهنده زیبای زیبایان است، بیش از 3 هزار بار در قرآن آمده است و بیشترین تکرار را در میان کلمات قرآن دارد.

مولف کتاب “فروغ توحید” در پایان گفت: توحید، نبوت، امامت وعدالت، از جمله موضوعاتی اساسی هستند که به نحوی بسیار زیبا در قرآن بیان شده اند و بخشی از زیبایی های معنوی آن را نشان می دهند. علاوه بر آن، قرآن راز و رمزها و معنویاتی دارد که سراسر جمال و زیبایی است و در صورت درک و دریافت آنها، انسان از محدوده عالم خاکی به بالا کشیده می شود.

دومین نشست زیبایی شناسی قرآن مجید به همت مرکز مطالعات هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از 31 خرداد در مشهد مقدس برگزار می شود.

زیبایی شناسی پیامبر خاتم(ص)، زیبایی شناسی پیامبران و زیبایی شناسی هنرها از دیگر مباحثی است که در این نشست دو روزه توسط اندیشمندان و صاحب نظران تبیین خواهد شد.